fbpx

Workshop Digital Skills and Competences - Digital Culture, Europeana și Timișoara 2021

Universitatea Politehnica Timișoara prin Centrul ID/IFR și e-Learning împreună cu Centrul Multimedia au organizat vineri, 13 Decembrie cea de-a patra ediție a atelierului Digital Skills and Competences / Competențe și abilități digitale cu tema Digital Culture, Europeana și Timișoara 2021. Evenimentul a atras zeci de participanți, atât în sală, cât și online, prin transmisia live pe platforma Facebook.

start

13/12/2019 - 11:00

Sfârșit

13/12/2019 - 16:30

Abordare

Biblioteca Universității Politehnica Timișoara, sala Polivalentă   Vezi harta

Universitatea Politehnica Timișoara prin Centrul ID/IFR și e-Learning împreună cu Centrul Multimedia au organizat vineri, 13 Decembrie cea de-a patra ediție a atelierului Digital Skills and Competences / Competențe și abilități digitale cu tema Digital Culture, Europeana și Timișoara 2021. Evenimentul a atras zeci de participanți, atât în sală, cât și online, prin transmisia live pe platforma Facebook.

Cu zeci de speakeri de nivel internațional din SUA, Europa și România, workshop-ul s-a adresat tuturor actorilor din domeniul industriilor creative, cel cultural, artiștilor, studenților, profesorilor universitari, cadrelor didactice din învățământul preuniversitar.

Prezentările acestui workshop sunt parte din strategia proiectului Erasmus+ DigiCulture – “Perfecţionarea Competenţelor Digitale și Îmbunătăţirea Incluziunii Sociale a Adulţilor în Industriile Creative”, de construire a unui curs online gratuit.

În cadrul acestui workshop-ului au fost prezentate exemple practice de utilizare și integrare a elementelor digitale, a aplicațiilor de realitate virtuală și augmentată (AR & VR) în educație, cultură și în promovarea patrimoniului cultural și în industriile creative. Accentul s-a pus pe colecțiile Europeana, a aplicațiilor de stocare a obiectelor culturale, al modului în care Timișoara2021 va fi prezentă în Europeana, dar și modul în care colecțiile pot fi utilizate in educație. Modalități de promovare atractivă a muzeelor, a științelor exacte și artelor în rândul tinerilor, cu ajutorul aplicațiilor de robotică, AR și VR au fost prezentate cu exemple din Europa și Timișoara.

În timpul workshop-ului a fost prezentată și strategia digitală a Galway 2020 Capitală Europeană a Culturii și posibilitățile de colaborare cu artiștii din Irlanda.

Prezentarea proiectului Patrimoniul sub reflectoare Timișoara, care utilizează concepte precum patrimoniul digital, integrate în aplicații web și mobile și implicarea culturala a comunităților a reprezentat un alt punct de interes.

Platforma de date culturale digitale a Timișoara2021, identitatea digitală vizuală a programului cultural dedicat Capitalei Europeană a Culturii, a conservării memoriilor individuale și colective, indexarea, arhivarea datelor culturale și racordarea cu Europeana a fost lansată cu această ocazie.

Evenimentul a fost deschis de către prof.univ. dr. Radu Vasiu, directorul Centrului Multimedia, urmat de conf. univ. dr. Florin Drăgan – prorectorul UPT, care a vorbit despre importanța investițiilor în digitalizare. Dr. Diana Andone, directorul CeL a preluat apoi cuvântul și a explicat semnificația conceptelor precum „industrii creative” sau „competențe digitale” și a vorbit despre proiectul Erasmus + Digital Culture.

Europeana Foundation a fost invitatul principal al workshopului prin Henning Scholz – Partner and Operations Manager, Europeana Foundation, care a prezentat Biblioteca Digitală Europeană și impactul cultural pe care îl produce aceasta. Același subiect l-a tratat și Dan Matei – Institutul Național al Patrimoniului, Europeana Romania, prezentând avantajele și caracteristicile Bibliotecii Digitale Europene. Subiectul a stârnit mult interes din partea publicului aflat în sală, prezentarea fiind urmată de o serie de întrebări și discuții pe marginea practicilor de utilizare a bibliotecii digitale în România, precum și a drepturilor de autor.

Prof. Antonella Poce, Head of the Centre for Museum Studies, Università Roma Tre, Italia – a relatat celor din audiență despre proiectul Tito Rossini și modalitatea prin care s-au dezvoltat competențe de tip „soft skills” prin colecțiile de picturi ale universității

Assoc.Prof. Mairéad Nic Giolla Mhichíl – Head of the The Ideas Lab, National Institute of Digital Learning, Dublin City University, Irlanda – a prezentat impactul cultural pe care l-a obținut proiectul Digital Culture în Irlanda, prin crearea unor MOOC’s (Massive Open Online Courses) cu elemente lingvistice și culturale ale limbii irlandeze.

Assoc.Prof. Hendrik Knoche – Department of Architecture, Design and Media Technology, Aalborg University, Danemarca – a prezentat metode de utilizare a tehnologiilor AR și VR în educație, prin arhitectură, muzee și pentru patrimoniul digital.

Una din cele mai interesante și așteptate prezentări ale workshop-ului a fost cea a Denise Mc Donagh  – Digital Programme Manager, Galway 2020 European Capital of Culture, care a prezentat strategia digitală pentru Galway – Capitală Culturală Europeană 2020, dar și programul Atlantec.

Simona Fiț, Oana Romocea, Alexandra Forțiș și Radu Ticiu au vorbit despre o serie de initiative de finanțare, promovare și educare a copiilor și tinerilor în STEM: Concursul Științescu, Romanian Science Festival, CoderDojo și BioCoderDojo.

Mark Frydenberg, de la Bentley University, USA a prezentat proiectele culturale implementate de către Google și a „plimbat” audiența printr-o serie de muzee internaționale, recreate virtual prin intermediul tehnologiilor digitale.

Dr. Diana Andone a luat apoi cuvântul pentru a prezenta proiectul Erasmus+ Digital Culture și chestionarele online realizate de către echipa CeL.

Sorina Jecza – Fundația InterArt Triade a încântat publicul cu o serie lucrări plastice, animate cu ajutorul aplicațiilor de realitate augmentată și virtuală – proiectul cultural Himere valahe animate.

Prof.dr.ing. Carmen Holotescu – Universitatea Ioan Slavici – a explicat celor din audiență despre tehnologia blockchain și tipurile de proiecte derulate la nivel European prin aceasta, dar și despre multiplele posibilități de utilizare a acestei tehnologii în domeniul cultural.

Dr. Diana Andone, Dr. Mugur Mocofan, Dr. Vlad Mihăescu, Dr. Silviu Vert – Universitatea Politehnica Timișoara, împreună cu Marius Cornea de la Muzeul Național al Banatului au prezentat aplicațiile digitale realizate în cadrul proiectul Spotlight Heritage Timișoara – Patrimoniul sub Reflectoare Timișoara, proiect implementat de către echipele CeL și CM, împreună cu studenții UPT, în parteneriat cu Muzeul Național al Banatului și Asociația Timișoara Capitală Culturală europeană 2021.

Un alt moment de interes major al workshop-ului a reprezentat lansarea Platformei de date digitale culturale ale Timisoara2021. Făcând parte din programul care a câștigat titlul Timișoara 2021 – capitală culturală europeană, platforma a fost prezentată de către cei care au făcut parte din echipa de dezvoltare: Dr. Diana Andone, Dr. Andrei Ternauciuc și Dr. Mugur Mocofan  (Universitatea Politehnica Timișoara).

În finalul workshop-ului, Chiara Zuanni – Graz University, Austria – a vorbit despre transformarea digitală din muzee și noile forme de curare și angajament al publicului.

Seara s-a terminat cu o serie întrebări și discuții libere împreună cu publicul din sală pe tema tehnologiilor digitale prezentate.

MAI MULTE DETALII

Site-ul web

elearning.upt.ro

Telefon

0256 403300

E-mail

contact@elearning.upt.ro

Contact

Bl. Vasile Parvan, nr. 2 B, Etaj IV
Timisoara, Romania

Tel: +40 256 403300

Mail: contact@elearning.upt.ro

DESPRE NOI

Centrul ID/IFR și e-Learning (CeL), a fost înființat în 1998, ca parte integrantă a Universităţii Politehnica Timişoara (UPT).
CeL organizeaza specializările – Tehnologii si Sisteme de Telecomunicatii, Informatică Aplicată, Comunicare și Relații Publice în regim de învăţământ la distanță de ciclu licenţă și Tehnologia Construcțiilor de Mașini în regim de învățământ cu frecvență redusă de ciclu licenţă.

TOP