Încheierea celei de-a VII-a ediții a Workshop-ului  Competențele digitale și Educația deschisă – beneficiile competențelor digitale și a resurselor deschise

Încheierea celei de-a VII-a ediții a Workshop-ului Competențele digitale și Educația deschisă – beneficiile competențelor digitale și a resurselor deschise

Universitatea Politehnica din Timișoara, prin Centrul de ID/IFR și e-Learning și Centrul de Cercetări Multimedia cu sprijinul asociațiilor EDEN și IEEE au organizat workshopul Competențele digitale și Educația deschisă – eveniment care a atras peste 100 de participanți printre care cadre didactice din universități și licee, dar și traineri în IT sau din cadrul departamentelor de resurse umane.

Pe lângă cei din sală, o parte a publicului a urmărit evenimentul transmis live, pe Facebook.

20 speakeri de nivel internațional din 6 țări europene au prezentat ultimele noutăți legate de educația deschisă în România și Uniunea Europeană în cadrul celei de-a VII-a ediții a workshopului Competențele digitale și Educația deschisă, organizat în cadrul Săptămânii Educației Deschise 2020. Workshop-ul a evidențiat impactul deschiderii în epoca digitală, de la politici către indivizi, profesori și studenți.

Având un istoric de mai mulți ani de implementare, în cadrul workshop-ului au fost examinate modalități prin care resursele educaționale deschise (OER), cursurile masive deschise online (MOOC), Open Culture și Open Science pot fi integrate în toate nivelurile de educație și de formare din cadrul instituțiilor și companiilor. De asemenea, au fost prezentate exemple practice de utilizare și integrare a resurselor educaționale deschise în universități, învățământul pre-universitar sau cel informal, al învățării mobile, al implicării studenților în crearea de conținut educațional, al realității augmentate și virtuale în educație, cercetării deschise, modului în care noțiunea de blockchain influențează educația dar și a felului în care termenii deschis și digital se reflectă în cultură și patrimoniu.

Evenimentul a fost deschis de către Conf. univ. dr. Liviu Ioan CĂDARIU-BRĂILOIU – Prorectorul UPT, urmat de Prof.univ.dr.ing. Radu VASIU, președintele Senatului UPT și director al Centrului de Cercetări Multimedia și dr. Diana Andone, directorul Centrului ID/IFR și e-Learning, și organizatorul principal al evenimentului.

De ce resurse educaționale deschise?

Ca în fiecare an, principalele teme ale workshop-ului au fost educația deschisă și resursele libere în educație iar seria de prezentări a fost deschisă de către Dr. Diana Andone,  care a detaliat experiența Universității Politehnica Timișoara cu educația și formarea deschisă și mixtă dar și despre comunitatea de practică in open education, varietatea uneltelor și a beneficiilor educației deschise și concepte precum „open education road map” sau politicile educației deschise la nivel european și global.

Educația deschisă în știință și cum ne afectează

Importanța deschiderii atât în educație, cât și în știință, precum și provocările accesului liber la publicațiile științifice și la datele deschise au fost subliniate de Prof.dr.ing. Radu Vasiu, președintele Senatului Universitatea Politehnica Timișoara. Acesta a detaliat impactul și beneficiile acestor practici la nivel mondial în domenii precum educația sau sănătatea.

Perspectiva studenților asupra educației deschise

Care este perspectiva studenților asupra platformelor de e-Learning și ce se poate îmbunătăți în cursurile urcate pe platformele de e-Learning? Ș.L.Dr.Ing. Mugur Mocofan, Universitatea Politehnica Timișoara  a prezentat rezultatele cercetării sale din cadrul cursului de Instruire asistată la calculator de la Modulul pedagogic din cadrul UPT și analiza propunerilor studenților din Universitatea Politehnica Timișoara  pentru structura cursurilor pe platforme de e-Learning.

Și studenții pot crea resurse educaționale deschise. Patricia Todor și Petrișoara Rață,  Universitatea Politehnica Timișoara sunt studente în anul al II-lea la masterul de Tehnologii Multimedia și au povestit audienței pas cu pas despre experiența lor în crearea și dezvoltarea resurselor educaționale deschise.

Pentru că îmbunătățirea educației se poate face numai prin orientarea către studenți, Ș.L.Dr.Ing. Vlad Mihăescu, Universitatea Politehnica Timișoara le-a propus la peste 100 de studenți din UPT să evalueze o platformă de tip MOOC – platforma Open VM. Metodele folosite de acesta, dar și modul în care studenții au înțeles și prezentat evaluarea unei platforme educaționale au fost relatate în cadrul workshop-ului.

Vom avea diplome recunoscute după cursurile urmate online?

Una din marile provocări în resursele educaționale deschise și în implementarea cursurilor online o reprezintă provocările întâmpinate în recunoașterea oficială a acestora. Utilizarea tehnologiilor de tip Blockchain în educație ar putea rezolva această provocare în viitor, spune Prof.dr.ing. Carmen Holotescu, Universitatea Ioan Slavici, care a detaliat perspectivele Uniunii Europene asupra implicării Blockchain în educație.

OER și miza globală

Dincolo de educația formală, resursele educaționale deschise și tehnologiile digitale pot oferi perspective noi și soluții la problemele globale ale umanității. Conf. dr. Gabriela Grosseck , Universitatea de Vest din Timișoara a vorbit despre concepte și obiective globale precum creștere economică, protecția mediului și găsirea de resurse alternative și importanța tehnologiei digitale în atingerea acestor obiective.

O sinteză cronologică a activității Centrelor de e-Learning și Multimedia din cadrul UPT în utilizarea platformelor educaționale digitale și deschise, dar și impactul acestora și rezultatele aduse în procesul educațional au fost prezentate de către Ș.L.Dr.Ing. Andrei Ternauciuc, Universitatea Politehnica Timișoara, care a detaliat date din experiența sa de peste 13 ani în dezvoltarea platformelor de tip Moodle pentru educație în Universitatea Politehnica Timișoara.

ABC to VLE

Deschiderea designului educațional a fost subiectul abordat de către Dr. Clive Young și Dr. Nataša Perović, University College London care au explicat audienței despre workshop-urile organizate cu cadrele didactice din mediul universitar în cadrul proiectului ABC to VLE  – un proiect în care este partener și UPT, prin CeL. Proiectul își propune să transpună metoda de design instrucțional ABC în mediul virtual.

Competențele digitale și OER

Pentru a utiliza resursele educaționale deschise în mod eficient, cadrele didactice au nevoie de anumite competențe digitale. Importanța dobândirii acestor competențe, dar și a instruirii personalului didactic în subiect au fost expuse în cadrul workshop-ului de către Dr. Sandra Kucina Softic, președintele EDEN (European Distance and E-learning Network). Aceasta a vorbit despre importanța competențelor digitale ale profesorilor pentru învățarea în mediile de educație contemporane, dar și despre creșterea interesului cadrelor didactice de a integra tehnologia și competențele digitale atât în mediile educaționale, cât și în viața de zi cu zi.

Unde găsim cursuri pentru competențe digitale?

Dr. Diana Andone a oferit o serie de resurse și unelte gratuite pedagogilor pentru evaluarea și dezvoltarea competențelor digitale în pregătirea pedagogică a viitoarelor cadre didactice, dar și a celor din sistem – de la cursuri dedicate educatorilor din sistemul de învățământ primar și secundar și până la nivelul universitar.

În plus, tot în cadrul workshop-ului, aceasta a anunțat și faptul că, începând din luna aprilie, cadrele didactice și nu numai se vor putea înscrie la o serie de 13 cursuri  pe competențe digitale disponibile online, cursuri dezvoltate în cadrul proiectului Erasmus+ Digital Culture – proiect coordonat de către Universitatea Politehnica din Timișoara în parteneriat cu mai multe universități europene.

Cum schimbăm mentalitățile?

Integrarea competențelor digitale în educația pedagogilor din viitor reprezintă de multe ori o provocare atât în implementare, cât și ca schimbare de practici și mentalități. Prof. Ulf-Daniel Ehlers, Baden-Württemberg Cooperative State University a povestit audienței despre o serie de proiecte de cercetare menite să vină în ajutorul schimbării mentalității în educația universitară și a formării abilităților viitoare pentru educația viitorului.

Educația non-formală cu ajutorul tehnologiei

Dincolo de educația universitară și cea pre-universitară, resursele educaționale deschise, dar și competențele digitale au dovedit că pot contribui la îmbunătățirea calității vieții în diferite arii din societate. Un exemplu concret a fost reprezentat în cadrul workshop-ului de către Prof. Alexandra I. Cristea, Durham University, care le-a povestit atât celor din sală, cât și celor online despre proiectul TechUPwomen și experiența în formarea și susținerea femeilor dezavantajate în cariere din domeniul calculatoarelor.

 

Și Ebba Ossiannilsson, EDEN & ICDE a subliniat beneficiile pe care le aduce deschiderea educației în industrie și a vorbit despre oportunitățile de training online pentru forța de muncă din Europa – o inițiativă a EASME/DG GROW a Comisiei Europene.

 

Atunci când vine vorba despre copii, tot mai multe studii sugerează că impactul tehnologiei asupra vieții lor de zi cu zi nu poate fi evitat. Există însă o serie de mișcări care aduc tehnologia în viața copiilor și o orientează în scopuri educative. Iar rezultatele sunt spectaculoase. Unul din aceste exemple este mișcarea Coder Dojo, prin intermediul căreia copiii au învățat să scrie cod într-un mediu non formal.

În cadrul acestei ediții a workshop-ului, Radu Ticiu, Banat IT a povestit cum învață copiii din mediul preuniveristar biologie și programare în mod simultan cu ajutorul tehnologiei, prin mișcarea BioCoderDojo Timișoara – un proiect dezvoltat împreună cu Alexandra Fortiș, Universitatea de Vest Timișoara.

Beneficiile educației non formale și neconvențională au fost prezentate de către Camelia Mingasson, Asociația Culturală Kratima  care a relatat publicului despre proiectul Pașaportul Cultural sau cum au reușit să își îmbunătățească creativitatea peste 200 de copii din Timișoara, la un ceai, într-o cafenea, unde au avut ocazia să interacționeze cu diferite personalități din mediul cultural.

În încheierea evenimentului s-au purtat discuții libere cu audiența pe temele prezentate anterior.

 

Ca în fiecare an, Workshopul internațional a fost organizat de Universitatea Politehnica din Timișoara, prin Centrul de ID/IFR și e-Learning și Centrul de Cercetări Multimedia cu sprijinul asociațiilor EDEN și IEEE, în cadrul mișcării globale Săptamâna Educației Deschise 2020.

Lucrările Workshopului vor fi disponibile online pe platforma educațională online UniCampus.  

Săptămâna Educației Deschise

Săptămâna Educației Deschise (Open Education Week) este un eveniment promovat de asociația mondială Open Education Global, având ca scop prezentarea oportunităților pe care le oferă educația deschisă, a rezultatelor integrării acesteia în toate formele de educație, fie că e vorba de dezvoltarea de abilități sau cunoștințe la locul de muncă, ca suport al educației universitare sau pre-universitare sau pur și simplu pentru a afla ceva nou, legat de un interes personal al fiecărui individ în parte.