
Workshop internațional competențe digitale 2025: Dezvoltarea competențelor digitale pentru reziliență
Universitatea Politehnica Timișoara, prin Departamentul de ID/IFR și Educație digitală și Centrul Multimedia, împreună cu Alianța de Universități Europene E³UDRES², cu sprijinul IEEE Education Romania și al proiectelor Accelerate Future HEI și LECTURE, organizează cea de-a X-a ediție a Workshop-ului internațional competențe digitale 2025: Dezvoltarea competențelor digitale pentru reziliență.
Evenimentul se adresează actorilor din domeniul educației, cercetării, dar și cetățenilor din rândul comunității, reunind specialiști de nivel național și internațional care se vor concentra pe Cadrul de Competențe Digitale 3.0 (DigComp 3.0) al UE și pe importanța dezvoltării competențelor digitale pentru reziliență în educație, cercetare și comunitate, cu un accent deosebit pe participarea profesorilor universitari din Ucraina.
Tema din acest an, „Dezvoltarea competențelor digitale pentru reziliență”, subliniază necesitatea de a echipa educatorii, studenții și cetățenii cu abilitățile necesare pentru a naviga și a prospera într-un mediu digital în continuă schimbare.
Vă așteptăm pe 12 decembrie 2025, între orele 10:00-14:00, la Amfiteatrul K1 | Centrul de Conferințe UPT sau Online prin Zoom.
Agenda
| Ora / Time EET | Agenda |
| 10:00 – 10:15 | Deschidere / Opening Introducing E³UDRES² și a Ent-r-e-novators projects |
| 10:15 – 10:40 | Assoc.Prof. Antonella Poce, Luca Contardi, Carlo de Medio, Gabriel Monetti, Università Roma Tre | Italy (On-site) AI și robotica pentru experiențe educaționale în domeniul patrimoniului: perspective din proiectul ARTISTIC și direcții viitoare / AI and Robotics for Heritage Education Experiences: Insights from the ARTISTIC Project and future directions |
| 10:40 – 11:00 | Judith Cosgrove, European Commission’s Joint Research Centre (JRC) | Spania (Online) Competențe digital 3.0 / Digital Competences 3.0 |
| 11:00 – 11:35 | Ana Stamatescu, European Digital Education HUB (EDEH) | Romania (On-site) Competențe digitale și în domeniul Inteligenței Artificiale pentru profesori / Digital and AI competences for teachers |
| 11:35 – 11:50 | Ilona Buchem, Beuth University of Applied Sciences | Germany (Online) Roboți în domeniul educației / Robots in education |
| 11:50 – 12:05 | Nataliia Panomarova, Nadiia Olefirenko & Ganna Krapivnik, H.S.Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University | Ukraine (On-site) Mediul digital pentru formarea viitorilor profesori la universitatea pedagogică / Digital environment for training future teachers at the pedagogical university |
| 12:05 – 12:20 | Svitlana Kizim, Oksana Voloshina & Svitlana Liulchak, Vinnytsia Mykhailo Kotsiubynskyi State Pedagogical University (VSPU) | Ukraine (On-site) Crearea de materiale didactice interactive cu ajutorul inteligenței artificiale: NotebookLM și Gems în Google Classroom / Creating interactive teaching materials with artificial intelligence: NotebookLM and Gems in Google Classroom |
| 12:20 – 12:35 | Iryna Shkola, Berdyansk State Pedagogical University | Ukraine (On-site) AI în învățarea limbilor străine / AI in Language Learning |
| 12:35 – 13:00 | Dr. Carmen Holotescu, Professor PhD, Rector, Director Center for Open Education and Blockchain, “Ioan Slavici” University of Timisoara| Romania (On-site) Validarea acreditărilor digitale în blockchain / Digital credentials validation in blockchain |
| 13:00 – 13:20 | Dr. Diana Andone, Politehnica University Timisoara | Romania (On-site) Poriectul Future HEI Accelerate / Future HEI Accelerate project |
| 13:20 – 13:40 | Prof.Dr.Em Radu Vasiu, Dr. Diana Andone Assoc.Prof.Dr. Vlad Mihăescu, Lect.Dr. Andrei Ternauciuc, Politehnica University Timisoara | Romania (On-site) Eudres și dezvoltarea competențelor cu cursuri online și cercetare / Eudres and developing competencies with online courses and research |
| 13:40 – 14:00 | Assoc.Prof.Dr. Gabriela Grosseck, West University of Timisoara | Timisoara (On-site) Evaluarea în era IA / Assessment in the era of AI |
| 14:00 | Prânz / Lunch break |
Bio Speakeri

Diana Andone | FIZIC
Director al Departamentului ID/IFR și Educație digitală
Dr. Diana Andone este director al Departamentului de ID/IFR și Educație digitală al Universității Politehnica din Timișoara, România, responsabil pentru planificarea și implementarea tehnologiilor digitale, a tehnologiilor de învățare online și a premiatului Campus Virtual CVUPT al universității. Ea este, de asemenea, profesor asociat la Universitatea Politehnica din Timișoara, România, în domeniul tehnologiilor multimedia, interactive și web. Din 1998, predă module de curs în universități din Marea Britanie, Franța, SUA, Finlanda, Italia, Grecia.
Deține un doctorat în Designing eLearning Spaces for Digital Students cu Brighton University, Marea Britanie, are o vastă experiență în cercetare, cu o intensă activitate de publicare (peste 17 cărți, 100 de lucrări de cercetare, 11 Best Paper Awards), și peste 30 de proiecte de cercetare și educaționale, finanțate în principal de Comisia Europeană. Ea este pasionată de accesul omniprezent la tehnologii și de modul în care acestea pot fi utilizate pentru a îmbunătăți viața oamenilor.
Dr. Andone promovează activ utilizarea OER, MOOC și principiile educației deschise, dezvoltând UniCampus.eu pentru formarea competențelor digitale, acționând în asociații internaționale (EDEN, IEEE, AACE, IADIS, IAFES,) sprijină activ mișcarea locală de start-up (StartUp Weekend, HackTM, hackathons, CoderDojo) și Girls in Tech, Women in Tech și educația STEM. De asemenea, ea activează în Consiliul de Administrație al ONG-urilor românești (Fundația Pentru Voi), în Timișoara 2021 European Capital of Culture Task Force și în alte organizații de voluntariat. Dr. Andone este EDEN Senior Fellow, IEEE Education Society 2021 Distinguished Chapter Leadership Award, Vicepreședinte EDEN pentru Comunicare și Comunități (2018-2021) și membru în Consiliul de Guvernatori al IEEE Education Society (2021-prezent), iar în cadrul IEEE Romania Section the Educational activities Chair (2019-prezent).

Judith Cosgrove | Online
European Commission, Joint Research Centre.
Judith Cosgrove lucrează în cadrul Unității pentru economie digitală a Centrului Comun de Cercetare (JRC) al Comisiei Europene din Sevilla. Activitatea sa se concentrează pe competențele digitale (gestionarea cadrului DigComp) și analiza competențelor digitale.
Înainte de a se alătura JRC, a ocupat diverse funcții, printre care cea de director executiv al Centrului de Cercetare Educațională din Irlanda, unde a supervizat proiecte de cercetare, elaborarea de teste, studii naționale și internaționale și evaluări de programe.
A colaborat la nivel internațional în mai multe roluri, inclusiv ca reprezentant al consiliului de administrație al Irlandei în studiile PISA și PIAAC ale OCDE, precum și ca manager de proiect național în studiul PISA al OCDE. Are un doctorat în educație comparată și un masterat în psihologie.

Ilona Buchem | Online
Universitatea Beuth, Berlin
Ilona Buchem este profesor de media și comunicare la Universitatea Beuth din Berlin, Facultatea I Economie și Științe Sociale. Deține o diplomă de doctorat în domeniul Educației în Afaceri de la Universitatea Humboldt din Berlin, Certificat în Administrarea Afacerilor de la Universitatea St. Gallen din Elveția și Master în Lingvistică Aplicată și Comunicare de la Universitatea din Varșovia (Polonia). Ilona Buchem a condus o serie de proiecte de cercetare și dezvoltare, inclusiv recentul proiect Open Virtual Mobility (Erasmus +, Parteneriatul strategic 2017-2020), Rețeaua Open Badge (Erasmus +, Parteneriatul strategic 2014-2017), BeuthBonus și CreditPoints Migrant Academics ca parte a Programului federal german “IQ – Integrare prin calificare”, 2013-2020), Digital Future (Strategii digitale pentru învățământul superior, Stifterverband – Asociația Germană a Fundațiilor pentru Știință, 2015-2017), Wikipedia-Diversitate – , în colaborare cu Wikimedia Germania, care promovează integrarea perspectivei de gen în Wikipedia germană.

Nataliia Ponomarova | FIZIC
H.S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University, Kharkiv, Ukraine
Doctor în Științe Pedagogice, Profesor, Decan al Facultății de Fizică și Matematică, Universitatea Pedagogică Națională H.S. Skovoroda din Harkov, Harkov, Ucraina
Doctor în Științe Pedagogice, profesor universitar. Decan al Facultății de Fizică și Matematică. Are 30 de ani de experiență în introducerea tehnologiilor informației și comunicațiilor în procesul educațional în instituțiile de învățământ de diferite niveluri, cu experiență personală în predarea disciplinelor de Informatică în instituțiile de învățământ secundar și superior.
Coordonator de proiect și speaker al centrului regional de învățământ mixt Skovoroda-hub H.S.Skovoroda KhNPU. Membru al organizației de perfecționare a calificărilor științifice și stagii de practică în străinătate. Membru al asociației PA „Asociația Internațională a Cercetătorilor în Didactica Matematicii”.
Îndrumător științific de disertații și lucrări de master. Membră a comitetului editorial al revistei științifice și de informare specializate „New College”. Este autoare și coautoare a aproximativ 200 de publicații, dintre care aproximativ 50 sunt legate de subiectul proiectului.

Nadiia Olefirenko | FIZIC
H.S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University, Kharkiv, Ukraine
Doctor în Științe pedagogice, profesor universitar, 25 de ani de experiență în predare.
Interesele de cercetare se concentrează pe domeniul formării profesorilor de informatică, utilizarea TIC în educație, proiectarea resurselor electronice pentru predare și didactica informaticii.
Autor a peste 240 de publicații științifice și metodice, precum și manuale, ghiduri educaționale și de formare pentru profesori și elevi.
Este membru al Comisiei Ministerului Educației și Științei din Ucraina pentru dezvoltarea standardului învățământului superior, specialitatea A4: Învățământ secundar.
Este membru al comitetului editorial al două reviste științifice din domeniul educației, specialist în evaluarea răspunsurilor deschise legate de orientarea competențelor în matematică pentru PISA 2018 și 2022. ORCID, Web of Science, Scopus.

Ganna Krapivnyk | FIZIC
H.S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University, Kharkiv, Ukraine
Doctor în filologie, doctor în filozofia culturii, conferențiar universitar cu 19 ani de experiență în învățământ.
Interesele de cercetare se concentrează pe metodologia predării limbilor străine, învățarea limbilor străine în scopuri speciale și studii lingvistico-culturale.
Certificat CELTA, certificat NVC, coordonarea proiectului de consiliere psihosocială Malteser, predare și elaborare de programe de studiu în cadrul programului Access Microscholarship, program de metodologie ELT pre-serviciu (susținut de Ambasada SUA), participare la programul IVLP.
Svitlana Kizim | FIZIC
Vinnytsia Mykhailo Kotsiubynskyi State Pedagogical University
Svitlana Kizim este cercetătoare la Universitatea Pedagogică de Stat Mykhailo Kotsiubynskyi din Vinnytsia, Ucraina, afiliată Departamentului de Tehnologii Inovatoare și Informaționale în Educație.
Activitatea sa se concentrează pe integrarea tehnologiilor informaționale, formarea adaptivă și inteligența artificială în educație, cu un accent special pe învățământul la distanță și practicile educaționale în contextul războiului.
Voloshina Oksana | FIZIC
Vinnytsia Mykhailo Kotsiubynskyi State Pedagogical University
Voloshina Oksana este conferențiar și candidat în științe pedagogice la Departamentul de Pedagogie și Management Educațional al Universității Pedagogice de Stat Mykhailo Kotsiubynskyi din Vinnytsia, Ucraina.
Cercetările sale se concentrează pe pedagogie și management educațional, inclusiv dezvoltarea competențelor sociale la adolescenți și formarea adaptativă cu ajutorul inteligenței artificiale.
Svitlana Liulchak | FIZIC
Vinnytsia Mykhailo Kotsiubynskyi State Pedagogical University
Svitlana Liulchak este conferențiar în cadrul Departamentului de Inovare și Tehnologie Informațională în Educație al Universității Pedagogice de Stat Mykhailo Kotsiubynskyi din Vinnytsia, Ucraina.
Deține titlul de candidat în științe pedagogice și este cercetător cu publicații în reviste academice, inclusiv lucrări despre mediile de e-learning.

Luca Contardi | FIZIC
PhD student in Heritage Science, Roma Tre University, Italy
Luca Contardi este cercetător la Departamentul de Istorie, Științe Umaniste și Societate al Universității Tor Vergata, unde activează și ca expert în pedagogie experimentală.
În timp ce urma Programul Național de Doctorat în Știința Patrimoniului la Universitatea Sapienza din Roma, a activat ca Cercetător Invitat la London Metropolitan University (Marea Britanie) în 2024.
Deține o diplomă de Master în Studii Istorice și Orientale de la Alma Mater Studiorum – Universitatea din Bologna, cu un accent specific pe arta indiană dintre secolele al XIX-lea și al XX-lea.
De asemenea, a absolvit două cursuri postuniversitare: unul în Educația Patrimoniului și Tehnologii Digitale (Universitatea din Modena și Reggio Emilia) și unul în Studii Avansate în Educația Muzeală (diplomă comună a Universității Roma Tre și a Universității din Modena și Reggio Emilia).
Interesele sale de cercetare includ noile tehnologii pentru valorificarea patrimoniului cultural, educația muzeală și practicile decoloniale în context muzeal.

Gabriele Minotti | FIZIC
Researcher at the Department of History, Humanities, and Society at the University of Tor Vergata
Gabriele Minotti este Cercetător în cadrul Departamentului de Istorie, Științe Umaniste și Societate al Universității din Roma Tor Vergata. Este un Designer Grafic stabilit la Roma, deținător al unei Diplome în Grafică Publicitară și al unei Diplome de Master în Animație Computerizată și Efecte Vizuale, ambele obținute la RUFA – Rome University of Fine Arts.
El este unul dintre directorii filmului de scurt metraj de animație CGI, intitulat „Thinkle”, selectat pe lista scurtă a mai multor festivaluri în 2025, care explorează educația ca mijloc de rupere a traumelor intergeneraționale.
El crede cu tărie în comunicarea vizuală ca instrument de implicare publică și ca vector pentru bunăstarea socială, o perspectivă ce îi informează cercetările actuale în domeniul Pedagogiei Experimentale.

Carmen Holotescu | FIZIC
Universitatea „Ioan Slavici” Timișoara
Carmen Holotescu este profesor, rector al Universității “Ioan Slavici” din Timișoara, cu un doctorat pe tema noilor tehnologii și a educației deschise. A participat în multe proiecte europene și are o experiență bogată în proiectarea și implementarea de platforme de învățare și colaborative bazate pe pedagogii deschise.
A scris peste 100 de articole și capitole/cărți legate de eLearning/Blended Learning, Social Media, resurse educaționale deschise (OER), cursuri masive deschise online (MOOC), Blockhain, menționate în peste 2.500 citări. Este instructor online certificat al University of Maryland University College, USA, facilitând timp de 12 ani cursuri online la această universitate.

Gabriela Grosseck | FIZIC
Universitatea de Vest Timișoara
Dr. Gabriela Grosseck este conferențiar universitar în cadrul Departamentului de Psihologie al Universității de Vest din Timișoara, România. Cu o bogată experiență în utilizarea TIC în educație (predare, învățare și cercetare) este preocupată îndeosebi de formarea studenților și a profesorilor, atât în medii față-în față cât și online.
De peste un deceniu este redactor-șef a Revistei de informatică socială din România. Autor a numeroase articole în domeniul e-learning are o prezență susținută ca și speaker la diferite evenimente internaționale, organizator de workshop-uri sau membru al diferitor comitete editoriale (reviste și/sau conferințe).
Interesele sale în cercetare acoperă principalele aspecte ale educației deschise (OERs/OEPs și MOOCs), instrumentele Web 2.0 și aplicațiile sociale media în învățământul superior și, mai recent, arealul “digital literacy”.