DigiCulture în cadrul conferinței finale Memorie incluzivă
Diana Andone, coordonatorul proiectului, împreună cu Radu Vasiu, ambii de la Universitatea Politehnica din Timișoara, au participat la Conferința finală de apel pentru idei cu memorie incluzivă, la Roma, Italia, în perioada 13-15 februarie 2020. Conferința a fost organizată de Centrul de Studii Muzeale cu sediul la Departamentul de Educație Università Roma Tre -partener al proiectului DigiCulture.
Proiectul Memorie Inclusivă favorizează construcția unei memorii sociale partajate și colective printr-un sistem incluziv în cadrul muzeului. Nucleul acestui proiect este o legătură strânsă între noile metodologii de predare și implementarea de noi instrumente digitale, pentru a încuraja dezvoltarea competențelor încrucișate la dispoziția tuturor utilizatorilor muzeului, în special pentru secțiunile defavorizate ale populației și, de asemenea, pentru a consolida contactele și instrumente de mediere lingvistică și culturală. Proiectul Memorie Inclusivă implică șapte departamente ale Universității Roma Tre: educație, inginerie, culturi străine, limbi și literatură, științe politice și studii de afaceri. Proiectul este coordonat de Antonella Poce, conf. univ. în pedagogie experimentală, șeful Centrului de studii muzeale și responsabil al grupului de cercetare al proiectului DigiCulture cu sediul în Universitatea Roma Tre.
Conferința finală Memorie Incluzivă, organizată de Departamentul de Educație al Universității Roma Tre, a găzduit 15 prezentări ale unor persoane din domeniile educației, științei și culturilor din SUA, Africa de Sud, Italia, România, Franța și Elveția. Conferința a fost compusă din prezentări cheie și mese rotunde în care studenții și specialiștii care au lucrat în muzee și-au prezentat munca și rezultatele. Mai mult, profesorii și cercetătorii Universității Roma Tre au prezentat, cu sprijinul diferiților profesioniști ai muzeului, primele rezultate ale proiectului Memorie Inclusivă: activități de formare pentru profesori și educatori, atelier cu studenți și educatori de muzee, activități de educație pentru promovarea competențelor digitale și transversale care vizează dezvoltarea incluziunii sociale.
Diana a avut o prezentare vineri, 14 februarie, intitulată Îmbunătățirea incluziunii cu cultura digitală prin competențe digitale și patrimoniu digital.
Digital Culture – Perfecționarea competențelor digitale și îmbunătățirea incluziunii sociale a adulților în industriile creative – Proiectul Erasmus + intenționează să creeze un program de educație durabil și eficient, dedicat elevilor adulți cu abilități digitale scăzute și adulților slab calificați implicați în sectorul industriilor creative din România, Italia, Austria, Danemarca, Lituania, Marea Britanie și Irlanda. Cursul online Digital Culure și Hub-ul de învățare virtuală cu privire la modul în care acestea răspund la lipsa competențelor digitale sunt prezentate în timpul prezentării.
Spotlight Heritage Timișoara dezvăluie, prin povestiri digitale, orașul Timișoara prin povești de patrimoniu cultural și istoric, de dezvoltare tehnică, de comunități și cartiere, împletite cu poveștile personale ale locuitorilor de ieri și de azi. Spotlight Heritage este o inițiativă culturală digitală a Universității Politehnica din Timișoara realizată în parteneriat cu Muzeul Național al Banatului și cu Asociația Timișoara Capitala Europeană a Culturii 2021. Patrimoniul sub reflectoare implică populația din Timișoara și vizitatorii săi într-o lume reală – virtuală complexă, care combină istoria veche a Timișoarei, prezentată ca o poveste digitală, printr-un site web și o aplicație mobilă cu realitate augmentată, și expoziția muzeografică de la sediul central al Muzeul Național al Banatului, dar și în locuri publice din cartiere, sub titlul „Timișoara și alegoria simțurilor”.