Webinarii practice despre educația digitală în universități și tehnologiile utilizate în educația la distanță, în cadrul EODLW 2021

Webinarii practice despre educația digitală în universități și tehnologiile utilizate în educația la distanță, în cadrul EODLW 2021

După aproape doi ani de la debutul pandemiei, noile teorii, practici și pedagogii legate de educația digitală încă se mențin subiecte actuale și mai importante ca oricând.

În data de 3 Noiembrie 2021 s-a desfășurat primul eveniment dedicat Săptămânii Europene de Învățare Online și la Distanță 2021 (EODLW).  În sesiunea de deschidere a EODLW a avut loc webinarul Practici în educația digitală pentru universități  sub forma unui panel de discuții, moderat de către  ș.l. dr. ing. Vlad Mihăescu Președinte EDEN NAP SC.

Speakerii din cadrul evenimentului,  dr. Diana Andone – EDEN Senior Fellow & Director al Centrului de eLearning al Universității Politehnica din Timișoara, România,  Edmundo Tovar – Președintele Education Society, IEEE, Universitatea Politehnica din Madrid, Spania și Alfredo Soeiro – Universitatea din Porto, Portugalia, au discutat despre bunele practici de integrare a educației digitale în instituțiile de învățământ superior și au prezentat instrumente, aplicații, metodologii cu scopul de a oferi cele mai bune idei participanților prezenți din întreaga lume, cei mai mulți fiind din România.

Dr. Diana Andone a prezentat câteva dintre cele mai recente tendințe în educația digitală și perspectivele de viitor ale educației online și la distanță, incluzând exemple practice ale transformării digitale a Universității Politehnica Timișoara, cele mai bune practici utilizate și expertiza în educația online și la distanță experimentată și utilizată intens în ultimii doi ani în Universitate.

În prezentarea sa, directorul CeL a subliniat modul în care pandemia a reprezentat pentru multe universități din întreaga lume, o provocare în modelarea educației actuale și a educației viitoare și cum putem valorifica pe deplin potențialul noilor modele de învățământ online și la distanță.

Tot în spiritul educației digitale și accesului liber la cunoaștere,  dr. Diana Andone a prezentat proiectele în care Universitatea Politehnica Timișoara este implicată prin CeL, și cu ajutorul cărora s-a reușit realizarea unui sistem solid de transformare digitală și crearea unei mobilități virtuale online în Universitate. Aceasta a vorbit și despre posibilitatea accesării educației digitale de către publicul larg, dezvoltarea competențelor și abilităților învățării digitale continue și deschise, punând accentul și pe modernizarea curiculei actuale prin integrarea competențelor digitale și tehnice bazate pe MOOCs.

O parte din proiectele recente în care echipa CeL este puternic implicată vizează totodată conectarea României la Infrastructura Europeană de Servicii Blockchain și adoptarea mai multor abordări online și mixte în educație și accelerarea pregătirii digitale a instituțiilor de învățământ superior politehnic în înțelegerea utilizării de bază a celor mai recente instrumente pedagogice deschise.

Astfel,  participanții au putut descoperi informații despre: 

  • Proiectul internațional Erasmus+ Mode-IT – Curricular modernization by implementing MOOCs model, care încurajează integrarea pedagogiilor online deschise în cursuri și programe educaționale formale pentru a le face mai flexibile și atractive pentru studenți. Participanții au putut afla despre programul de formare online deschis care își propune să permită cadrelor didactice din învățământul superior să dezvolte și să livreze cursuri tip MOOC (Massive Open Online Courses), precum și să integreze MOOC-urile în planurile de învățământ formale.
  • Proiectul internațional OpenVM – Opening Education for Developing, Assessing and Recognising Virtual Mobility Skills in Higher Education, care promovează și își propune să extindă VM înînvățământul superior în Europa prin realizarea, evaluarea și recunoașterea abilităților de mobilitate virtuală ale educatorilor și studenților din Î.S., în conformitate cu principiile Bologna și Open Education.
  • Proiectul internațional ABC to VLE: beyond curriculum design, care promovează un design de învățare open source și un set de instrumente de dezvoltare a personalului didactic, set care include metode de localizare, metode cascadă și suport post-design –  descărcabil care poate fi utilizat la nivel global de orice instituție din sector, cu scopul de a ajuta cadrele didactice să își implementeze design-urile ABC pentru proiectare educațională în cadrul mediului virtual de învățare (VLE) sau a sistemului de management (LMS).
  • Proiectul internațional AGADIGIA, care accelerează pregătirea digitală a instituțiilor de învățământ superior politehnice către adoptarea durabilă a mai multor abordări online și mixte. Cu alte cuvinte, ACADIGIA încurajează Introducerea unui sistem solid de mentorat care va permite personalului din instituțiile de învățământ superior să devină educatori de înaltă tehnologie.
  • Proiectul internațional EBSI, un nou proiect care vizează conectarea României la Infrastructura Europeană de Servicii Blockchain, pentru a sprijini activitățile de consolidare a capacităților și de formare pentru universități, instituții și companii, vizând o adoptare mai largă a EBSI de către serviciile publice și private și, de asemenea, să reinventeze cadrele emblematice ale UE și viziunea educației digitale.

Ideea principală a prezentării a fost nevoia de a-i pregăti pe studenți pentru o învățare continuă și independentă și de a-i învăța să  identifice, să acceseze, să învețe, să analizeze și să aplice bunele practici dobândite în diferite industrii, încurajându-i totodată să-și îmbunătățească constant competențele digitale pentru o carieră de succes în viitor. 

Webinarul s-a încheiat cu o serie de întrebări și curiozități inițiate de către participanți prezentatorilor, discuțiile fiind moderate de către colegul nostru, Vlad Mihăescu. Participarea a fost GRATUITĂ iar prezentările au avut loc în limba ENGLEZĂ, eliberându-se certificate de participare celor prezenți.

În ultimii ani, în timpul pandemiei, atunci când educația a trecut în online și la distanță, educatorii nu au fost singurii care au fost nevoiți să răspundă provocării de a accelera tranziția către digital.

În data de 4 Noiembrie  a avut loc al doilea webinar dedicat Săptămânii Europene de Învățare Online și la Distanță 2021 (EODLW) cu tema Livrând, la datorie! Cum a susținut tehnologia educația online și la distanță, în timpul și după pandemie, desfășurat sub forma unor scurte prezentări, urmate de discuții libere cu experții în domeniul #edtech prezenți.

Speakerii din cadrul acestui eveniment au fost:

  •  Andrei Ternauciuc – managerul CVUPT și colegul nostru la CeL, Universitatea Politehnica Timișoara
  •  Jesús Boticario – Universitatea Națională de Educație la Distanță (UNED) Spania
  •  Lisa Marie Blaschke –Senior EDEN Fellow și Președinte al Consiliului de Administrație al EDEN Fellows Council
  •  Annabell Busch – expert internațional cu 20 de ani de experiență în implementarea de infrastructuri IT și soluții de e-learning
  •  Nicolas Albouze – lider Blackboard Corp., o companie care oferă soluții globale de top în EdTech (tehnologie educațională) pentru universități din întreaga lume

Șl.dr.ing. Andrei Ternauciuc – speaker al evenimentului, a vorbit despre ce a însemnat pentru echipa tehnică a Universității Politehnica Timișoara să transfere în online întreaga tehnologie de bază, robustă și scalabilă ce se afla în acel moment în Universitate, provocările întâmpinate în accelerarea tranziției către digital și cum au răspuns la cerințele personalului didactic în timpul pandemiei.

Cadrul prezentării a început cu 10 ani în urmă, odată cu cariera lui Andrei de dezvoltator al Campusului Virtual UPT.

Însă, expansiunea cerințelor urgente provocate de pandemie a adus provocări atât asupra infrastructurii deja existente, care trebuia adaptată online-ului, trainingurile necesare, atât pentru studenți, cât si pentru personalul didactic și suportul continuu pe parcursul desfășurării activităților didactice complet online.

Andrei le-a vorbit participanților despre cum vede viitorul educațional online după această perioadă, incluzând exemple clare și practice ale transformării digitale a Universității, ceea ce a fost dezvoltat în ultimii doi ani, atât de echipa tehnică, cât și de studenții co-creatori de OERs și cum va continua această dezvoltare și după pandemie.

Webinariile fac parte din seria evenimentelor EDEN din cadrul celei de-a șasea ediții a European Online and Distance Learning Week (EODLW) / Săptămâna europeană a educației online și la distanță 3-10 Noiembrie 2021.

Evenimentul este organizat în parteneriat cu Asociația Open Distance Learning din Australia (ODLAA), împreună cu Flexible Learning Association din Noua Zeelandă (FLANZ), care lansează Săptămâna Educației la Distanță Asia-Pacific (APODE) și cu Asociația Statelor Unite de Învățare la Distanță (USDLA), care va organiza Săptămâna Națională a Învățării la Distanță (NDLW). De asemenea, este planificată o contribuție specială la webinar din partea ICDE.