Aplicații AR și VR, holograme, cuburi magice – atracție pentru sute de copii la Noaptea Cercetătorilor Europeni 2022

Aplicații AR și VR, holograme, cuburi magice – atracție pentru sute de copii la Noaptea Cercetătorilor Europeni 2022

Sute de copii și tineri au experimentat lumea prin prisma realității virtuale și augmentate la standul CeL și CM de la Noaptea Cercetătorilor Europeni. Evenimentul se înscrie în seria acțiunilor Marie Curie și își propune să arate publicului larg ce înseamnă să fii cercetător și cât de interesantă poate fi munca de cercetare, sub deviza ”Hai să inspirăm următoarea generație de cercetători români!”

Tinerii și copiii, fascinați de tehnologia VR

Sute de copii și tineri au vizitat cu entuziasm standul Universității Politehnica Timișoara, precum și pe cel al proiectui Spotlight Heritage Timișoara, de la Noaptea Cercetătorilor Europeni 2022 Timișoara, unde, asistați de echipele prezente, s-au jucat cu ultimele inovații în domeniul aplicațiilor și jocurilor de realitate augmentată și virtuală. 

Vizitatorii au putut explora într-un mod inedit, numeroase domenii cu ajutorul ochelarilor VR, printre care nave spațiale, corpul uman și chiar bisericile și orașul Timișoara. De asemenea, aceștia și-au putut crea propria lume imaginară 3D cu ajutorul aplicațiilor AR. 

În plus, celor interesați de o carieră în domeniul AR/VR, ghizii standului le-au explicat care este „știința” din spatele acestor aplicații mobile și care sunt pașii pentru a le dezvolta, începând chiar de pe calculatorul sau laptopul de acasă.

Holograme, tururi virtuale, ochelari AR și un cub magic educațional pentru „minți curioase”

Participanții au descoperit și proiectul Muzeului Tehnic al UPT care prezintă istoria științei și tehnologiei din Universitatea Politehnica Timișoara și a regiunii. Echipele UPT au făcut demonstrații cu aplicațiile și tururile virtuale interactive ale Muzeului UPT cu ajutorul ochelarilor cu realitate virtuală Oculus Rift și Oculus Quest 2 și au prezentat aplicațiile educaționale pentru copii realizate cu ochelarii și cubul magic Merge Cube. De asemenea, participanții au putut să experimenteze tehnologia de realitate mixtă care le permite să interacționeze cu holograme din jurul lor prin intermediul ochelarilor Microsoft HoloLens 2.

„Plimbări” prin Timișoara de acum și altădată prin AR și studenți co-creatori la cultura digitală a orașului

Unul dintre cele mai mari puncte de interes ale participanților a fost proiectul cultural Patrimoniul sub reflectoare Timișoara / Spotlight Heritage Timișoara. Participanții au avut ocazia să descopere pagina web a proiectului, cu poveștile celor patru cartiere istorice ale Timișoarei, prin intermediul unui display interactiv și, totodată, s-au „plimbat” virtual prin Timișoara de acum și altădată cu aplicațiile mobile și de realitate augmentată Spotlight Heritage Timișoara, puse la dispoziție pe tabletele interactive și telefoanele mobile de la standul UPT, dezvoltate de studenții politehniști în cadrul proiectului.

Pentru o interacțiune în plus cu vizitatorii care așteptau cu interes la rând, echipa Spotlitght Heritage i-a invitat la un joc, unde aceștia au trebuit să recunoască elemente vizuale din trecutul Timișoarei. Câteva zeci de persoane și-au exprimat interesul pentru verificarea cunoștințelor despre patrimoniul cultural al orașului, primind la final premii ce le vor aminti de proiectul Spotlight Heritage Timișoara.

Totodată, aceștia s-au putut bucura de experiența spectacolelor de dans și teatru, înregistrate într-o experiență multimedia, cu elemente de realitate augmentată, care explorează, cartier cu cartier, memoria și poveștile locuitorilor de ieri și de azi ai Timișoarei, dorind să pună în evidență patrimoniul cultural al orașului.

Proiecte cu impact pentru comunitatea europeană

Tot în cadrul standului UPT, participanții au putut descoperi informații despre numeroase activități dezvoltate în cadrul proiectelor naționale și internaționale implementate de UPT.

Printre proiectele care au stârnit interes în rândul participanților de la Noaptea Cercetătorilor, se află și proiectul Erasmus+ Community Enabled Open Training on Creative & Cultural Entrepreneurship – TraCCE, care adoptă o abordare transnațională și din perspectiva multiplilor stakeholderi, în vederea creării unei curricule de învățământ superior, precum și realizarea unui toolkit „train off trainers” de tip implicare civică, care va oferi atât staff-ului de proiect, cât și întregii comunități implicate civic, accesul deschis la un mediu virtual de învățare, precum și două ateliere internaționale.

O altă atracție a serii a fost proiectul AugmentedWearEdu în care UPT este partener și prin intermediul căruia se dezvoltă aplicații de realitate augmentată, realitate virtuală și cu feedback haptic (senzorial), care să le permită studenților să participe la laboratoarele universității, fie de la distanță sau în sistem e-learning – aplicații a căror utilitate poate fi cu atât mai valoroasă în condițiile de distanțare socială din timpul pandemiei.

Cercetarea în AR/VR, integrată în educație

Centrul de ID/IFR și e-Learning împreună cu Centrul Multimedia, prin cadrele didactice și cercetătorii lor, sunt implicate de câțiva ani în cercetarea din AR/VR, cursurilor online, a mobilităților virtuale, a aplicațiilor digitale dedicate culturii și patrimoniului. Participarea în cadrul unor proiecte europene, parteneriatele cu alte centre universitare și companiile de ICT din Timișoara au condus la o stăpânire bună a domeniului, concretizată și printr-o serie de articole științifice publicate în cadrul unor conferințe și jurnale internaționale.