Cea de-a șaptea ediție a workshopului internațional Competențe digitale pentru educație și inovare
Sute de participanți au fost împreună atât online, cât și fizic, vineri 9 decembrie 2022, la cea de-a VII-a ediție a workshop-ului internațional dedicat competențelor digitale în educație și inovare. Evenimentul a înregistrat un real succes, cu 27 de speakeri, experți europeni, cadre didactice cu experiență, precum și studenți antreprenori și oameni din domeniul industriilor creative.
Workshop-ul internațional hibrid Competențe digitale pentru educație și inovare a fost organizat de Centrul ID/IFR și e-Learning și Centrul Multimedia – Universitatea Politehnica Timișoara, în colaborare cu Alianța de Universități Europene E³UDRES² și Proiectul de cercetare și inovare pentru regiuni europene inteligente și durabile E.I.N.S și Asociația IEEE România.
Prezentarea unor povești de succes în domeniul educației și inovării, viitoarele planuri educaționale și de inovare prevăzute de universități, școli și companii, precum și diverse concepte privind Competențe Digitale, Open science, Antreprenoriat digital, Realitate Augmentată/Virtuală/Extinsă, Media Experimentală, Blockchain dar și prezentări ale unor startup-uri sprijinite de către UPT, au fost punctele de interes ale acestui workshop.
Ediția din acest an s-a concentrat în special pe crearea de comunități care sprijină aceleași valori, pe susținerea acestora în dezvoltarea de competențe în domeniul educației și inovării, dar și pe rolul Universităților Europene, mai ales în contextul proiectelor susținute de parteneriatul E³UDRES² și E.I.N.S.
Exemplele practice de utilizare și integrare a elementelor digitale, a aplicațiilor de realitate virtuală și augmentată (AR & VR & XR) în medicină, educație și în promovarea patrimoniului cultural și în industriile creative au reprezentat un alt punct de mare interes al acestui eveniment.
Proiecte de interes major pentru comunitatea Europeană
Workshopul a inclus și studii de caz despre impactul pe care digitalizarea îl are asupra educației și culturii, cu exemple din Timișoara dar și din Europa, precum și despre inițiativele și proiectele care pot modela educația viitorului.
Printre exemplele de bună practică oferite, se numără proiectele Traace, Augwearedu, Acadigia, OpenDigCompEdu și EBSI4RO – Connecting Romania through Blockchain, E³UDRES² și E.I.N.S și proiectul de cultură și patrimoniu digital, Patrimoniul sub reflectoare/Spotlight Heritage Timișoara.
Prezentatori de top și teme de interes actual
Evenimentul a fost deschis de către Prof.dr.ing. Radu Vasiu, Președintele Senatului Universitatea Politehnica Timișoara, România. Printre invitații care au onorat evenimentul cu prezența în deschidere s-a numărat și Prof.Cristian-Gyozo Haba, IEEE Education Romania Chapter Chair, care a împărtășit din experiența acumulată pe parcursul anilor de activitate în domeniul educației și al tehnologiei și a vorbit despre impactul pe care îl au universitățile europene în domeniul inovării și al educației.
Prof.dr.ing. Radu Vasiu a continuat cu o prezentare despre acțiunile universitare pentru o regiune inteligentă și inovatoare, vorbind despre inițiativele revoluționare ale Alianței Universităților Europene E³UDRES² și Rețeaua de antreprenoriat și inovare E³UDRES² pentru regiuni europene inteligente și durabile E.I.N.S.
Inițiativele se bazează pe acțiuni de co-creare a unor noi căi pentru universitățile antreprenoriale pentru stimularea și dezvoltarea educației antreprenoriale, dar și pe sprijin avansat pentru inovare. Președintele Senatului UPT a vorbit și despre proiectele de tip accelator de afaceri, implementate de către Universitatea Politehnica Timișoara special pentru studenți, pentru îmbunătățirea cunoașterii dincolo de stadiul actual, în domenii precum IT, industrii creative, turism, sănătate, energie.
Prog. ing. Radu Vasiu a încheiat prezentarea cu un exercițiu interactiv, prin care a aflat care sunt cele mai importante activități ale proiectului de Universități Europene E³UDRES² pentru publicul prezent.
Ilona Buchem, Professor for Communication & Media Sciences, Beuth University of Applied Sciences, Berlin, Germany a vorbit despre perspectivele și rezultatele dintr-un program de schimb virtual, realizat pe parcursul trimestrului de vară 2022 cu profesori universitari și studenți de la trei universități din Germania, Israel și SUA. Scopul schimbului virtual a fost de a aduce studenții împreună pentru a colabora în echipe internaționale, a învăța unii de la alții și a-și oferi reciproc feedback în experiențele de învățare cu roboți sociali.
Proiectul Ent-re-no-va-tors și impactul acestuia în universități a fost prezentat de către dr. Raquel Barreira de la Institutul Politehnic din Setubal, Portugalia. Raquel a continuat prezentarea cu o întrebare adresată participanților legată de inovația digitală și implicarea cetățenilor în timpul procesului de cercetare.
Thomas Jorgensen, Director of Policy Coordination and Foresight, European Universities Association a susținut o prezentare online despre transformarea instituțională într-un context juridic în schimbare. Întrebarea ”Sunt universitățile deschizătorii de drumuri sau cei care acceptă regulile?” a stat la baza temei dezbătute în această prezentare.
Despre rolul universităților în consolidarea ecosistemelor regionale de inovare a vorbit Asst. Prof. Dr. Sjoerd de Vries de la Universitatea Twente, Olanda, EIT HEI Prometheus. Prezentarea s-a concentrat pe proiectul Prometheus, prin care se propune dezvoltarea unui ecosistem comun cu comunitățile locale dintre cei 8 parteneri și cei 31 de parteneri asociați ai proiectului. Principalele obiective ale acestor comunități sunt consolidarea relațiilor, inovarea colaborativă, dezvoltarea antreprenoriatului și consolidarea și facilitarea învățării pe tot parcursul vieții.
Dr. Diana Andone, Directorul Centrului de e-Learning UPT, a preluat mai apoi cuvântul, prezentând numeroasele acțiuni pentru transformarea digitală a universităților și viziunea pentru dezvoltarea competențelor digitale pentru educație și inovație în rândul cadrelor didactice, al studenților, cât și pentru colaboratorii UPT, prin inițiativele și proiectele desfășurate de Universitatea Politehnica Timișoara. Directorul CeL a prezentat diferite exemple practice de utilizare și integrare a elementelor digitale, a aplicațiilor de realitate virtuală augmentată și mixtă în educație și cultură, accentul fiind pus pe modalitățile de promovare atractivă a muzeelor, a științelor exacte și artelor în rândul tinerilor, cu ajutorul aplicațiilor de robotică, AR, VR și MR din SUA, Europa și Timișoara.
Pe lângă numeroasele resurse oferite, directorul CeL a menționat ca exemple de bune practici:
- proiectul Alianțelor Universităților Europene, care sprijină inovarea învățământului superior, cu accent pe învățarea deschisă și modul în care alianța E³UDRES² a influențat instituțiile de învățământ superior partenere
- proiectul Rețeaua de antreprenoriat și inovare E³UDRES² pentru regiuni europene inteligente și durabile E.I.N.S. și acțiunile care au loc în cadrul universităților partenere pentru dezvoltarea educației antreprenoriale și crearea de afaceri
- proiectul Erasmus + Parteneriat Strategic OpenDigCompEdu și trainingurile dezvoltate pentru competențe digitale deschise pentru educatori școlari
- proiectul TalkTech și realizările care au rezultat în urma colaborării de 12 ani dintre studenții români și cei americani, dar și instrumentele digitale care au permis aceste colaborări și eficiența acestora
- proiectul Patrimoniul sub reflectoare Timișoara, care utilizează concepte precum patrimoniul digital, integrate în aplicații web și mobile și implicarea culturală a comunităților
- proiectul Erasmus+ DigiCulture – “Perfecţionarea Competenţelor Digitale și Îmbunătăţirea Incluziunii Sociale a Adulţilor în Industriile Creative” și cursurile online gratuite dezvoltate în cadrul proiectului
Prof.dr.ing. Carmen Holotescu de la Universitatea Ioan Slavici Timişoara, România le-a vorbit participanților despre mini MOOC-urile existente pe platforma Unicampus.ro, despre Blockchain.
Carmen a făcut o trecere în revistă a Infrastructurii Europeane a Serviciilor Blockchain, aducând în atenția participanților proiectul EBSI4RO: Connecting Romania through Blockchain, în care UPT este partener cu UEFISCDI, care abordează strategia europeană prin eliberarea de micro-credențiale pe Blockchain și prin oferirea de cursuri online masive deschise (MOOCs) structurate ca micro-credențiale.
Drd. ing. Victor Holotescu de la Universitatea Politehnica Timișoara, România, a continuat cu o prezentare legată de EBSI, aducând în atenția participanților numeroase exemple din cazurile de utilizare în emiterea de Acreditări Verificabile pe EBSI de către Universitatea Politehnica Timișoara.
Proiectul Spotlight Heritage Timișoara, cu acțiunile din anul 2022 în promovarea Timișoarei la scară largă au fost prezentate de conf. dr. ing. Silviu Vert de la Universitatea Politehnica Timișoara.
Prezentarea sa a fost urmată de demonstrațiile VR&AR&MR în proiectul Spotlight Heritage, realizate de echipele de studenți internaționali, câștigătorii concursului ISHCH 2022.
Marius-Cosmin Tătaru, Sorina Zorita Gavriliuc-Voina, Radu-Dorian Stamatoiu, studenți doctoranzi la Universitatea Politehnica Timișoara, România, împreună cu Giulia Innocentini, studentă masterandă și Eliana Maria Torre, studentă doctorandă, Università di Modena și Reggio Emilia, Italia și Peter Guld Leth, Oskar Bill Zhou, studenți masteranzi la Universitatea din Aalborg, Danemarca, au prezentat participanților aplicația pe care au dezvoltat-o, Explore Timișoara in VR, prin care poți descoperi patrimoniul local.
Aplicația Timișoara quest in XR a fost prezentată de Silviu Berzescu, student masterand la Universitatea Politehnica Timișoara, Maria Tolaini, studentă masterandă la Università di Modena și Reggio Emilia, Italia și Mikkel Sang Mee Baunsgaard, student master la Universitatea din Aalborg, Danemarca. Studenții au vorbit despre experiența avută pe parcursul dezvoltării acestui mediu virtual, unde utilizatorii pot interacționa și afla mai multe informații despre obiecte din patrimoniul Muzeului Național al Banatului, tot conținutul aplicației fiind suprapus peste realitate.
As. univ. drd. Popa Valentin, Medic specialist, Universitatea de Medicină și Farmacie Victor Babeș din Timișoara, a adus în fața participanților modele de aplicații medicale dezvoltate cu ajutorul tehnologiei VR.
Totodată, dr. Valetin Popa a adus la cunoștință cercetările și proiectele pe care le-a coordonat în colaborare cu Universitatea de Medicină și Farmacie Victor Babeș pe tema simulării medicale asistate de software și realitate virtuală.
Conf. dr. Gabriela Grosseck, Universitatea de Vest din Timișoara, România a vorbit în prezentarea sa despre numeroase unelte inovative pentru educație, punând accentul pe importanța acestora în perioada pandemică. Totodată, conf.dr. Grosseck a adus în atenția participanților termenii și condițiile de utilizare ale acestor aplicații. Prezentarea a fost urmată de o discuție liberă legată de întrebarea ”Care e instrumentul meu preferat, acel număr 1, pe care îl pot recomanda și care este cel mai potrivit scopurilor mele? ”.
Olariu Ioan-Robert, student Universitatea Politehnica Timișoara, România și fondatorul Blume Technologies le-a vorbit participanților despre inovația care stă la bazele start-upului din Timişoara. Acest proiect are ca scop reducerea numărului de accidente de pe trecerile pentru pietoni, folosindu-se de camere video, inteligenţa artificială şi un sistem de avertizare cu leduri. Robert a continuat prezentarea cu inițiativele și următoarele acțiuni care vor avea loc în cadrul dezvoltării sistemului Blume Technologies.
Șl.dr.ing. Valentin Niță, cadru didactic în Universitatea Politehnica Timișoara, a vorbit despre antreprenoriatul studențesc și acțiunile care au loc în universitate prin Societatea Antreprenorială Studențească InoHub UPT.
Valentin a prezentat structura care asigură dezvoltarea competențelor antreprenoriale ale studenților, prin organizarea și facilitarea accesului la evenimente cu tematică antreprenorială dedicate acestora, aducând în atenția publicului numeroase exemple din acțiunile și proiectele inițiate de InoHub UPT, în care a fost implicat.
Worskhopul a continuat pe tema antreprenoriatului, de data aceasta, focalizându-se pe antreprenortiatul social în industriile creative. Dr. Mihai Lisețchi, Universitatea de Vest din Timișoara, România a introdus publicul în temă prin adresarea întrebării ”Ce este antreprenoriatul social?”, prezentând mai apoi viziunea Uniunii Europene asupra Industriilor Culturale și Creative și părțile esențiale ale acestui domeniu, cu numeroase exemple practice.
Proiectul TraCCE – Training on Creative & Cultural Entrepreneurship a fost prezentat ca exemplu de bună practică în cadrul acestui workshop. Mihai a vorbit despre conceptul proiectului și ultimele noutăți privind cursurile deschise și activitățile de formare pentru comunitatea culturală și creativă, dezvoltate de partenerii TraCCE.
Cristian Pogan, absolvent al Universității Politehnica Timișoara și co-fondatorul PolyMore, a avut o prezentare despre PolyMore și latura inovativă a start-upului, prin care companiile de reciclare au posibilitatea să identifice și să localizeze automat gospodăriile în care deșeurile sunt sortate greșit.
Șl.dr.ing. Vlad Mihăescu, Directorul Centrului de Inovare și Transfer Tehnologic din Universitatea Politehnica Timișoara, România le-a vorbit participanților despre inovarea în Universitatea Politehnica Timișoara, trecând în revistă numeroasele acțiuni care au loc în cadrul CITT – departamentul care are în competență implementarea strategiilor și politicilor universității în domeniul educației, cercetării, dezvoltării și inovării din perspectiva transferului tehnologic, în concordanță cu dinamica strategiei naționale a Ministerului Educației Naționale.
Pe parcursul prezentării, dr. Vlad Mihăescu a făcut cunoscute competițiile și târgurile de inovare și inventică la care a participat echipa CITT pe parcursul acestui an, atât în țară, cât și în străinătate, care au reușit să aducă un număr record de distincții în UPT.
Mai mult, directorul CITT UPT a adus în atenția publicului pașii pentru cercetarea și inovarea responsabilă RRI, încheind prezentarea cu un îndemn adresat participanților, privind inovarea colaborativă: ”Să inovăm împreună!”.
Evenimentul a avut loc atât fizic, în Centrul de Conferințe al Universității Politehnica Timișoara, cât și online, fiind transmis simultan pe platformele Zoom și Facebook. Maratonul de mai bine de 6 ore de prezentări a adunat numeroase întrebări și curiozități adresate prezentatorilor, zeci de mesaje și gânduri transmise organizatorilor și o audiență de peste 400 de participanți, prezenți fie online, fie fizic.
Pentru un plus de interactivitate cu participanții, prezentatorii au realizat întrebări creative pe platforma Menti, care au fost transmise live, în timpul prezentărilor, urmând ca răspunsurile să fie discutate și interpretate de către specialiști.
Toate workshopurile sunt integrate, cu activități și teste în platforma de cursuri online gratuite a UPT – UniCampus și pot fi urmate de către oricine, la final fiind acordat un certificat de absolvire.
Ajuns la cea de-a șaptea ediție, workshop-ul internațional dedicat competențelor digitale a adunat peste 6.000 de participanți de la prima ediție din 2016, fiind organizat anual, în luna noiembrie sau decembrie. Exceptând anii 2020 și 2021, când cele două ediții ale acestui workshop au avut loc complet online, toate celelalte ediții au avut loc hibrid, ceea ce a permis participanților să fie prezenți după preferințe, adunând un public numeros din toate colțurile lumi și un număr record de prezentatori.
E³UDRES² – Engaged and Entrepreneurial European University as Driver for European Smart and Sustainable Regions, Alianța de Universități Europene promovează dezvoltarea orașelor mici și mijlocii și a mediilor lor rurale, transformându-le în regiuni inteligente și durabile, conturând și contribuind la crearea unui viitor prosper, cu o mai bună calitate a vieții pentru o societate europeană în plin progres. Proiectul de cercetare și inovare pentru regiuni europene inteligente și durabile E.I.N.S co-creează noi modele pentru universitățile antreprenoriale, stimulează dezvoltarea educației antreprenoriale, oferă sprijin avansat pentru inovare și crearea de afaceri și îmbunătățește colaborarea în triunghiul cunoașterii dincolo de stadiul tehnicii actual.
IEEE România încurajează și sprijină activitățile de promovare a ingineriei printr-o varietate de acțiuni, materiale de suport create și împărtășite între colegii din IEEE, organizează conferințe în care sunt prezentate studii din experiențele educaționale, seminarii și webinarii pentru inspirarea celor mai bune practici.
Vizionează înregistrarea evenimentului integral mai jos: