Un an de educație în pandemie – în cifre și fapte
Pe 10 martie 2020 autoritățile anunțau închiderea tuturor instituțiilor de învățământ din România, ziua de 11 martie 2020 marcând așadar începutul unei perioade pline cu provocări în învățământul universitar. Educația în UPT a fost transferată exclusiv în online, Campusul Virtual UPT devenind nucleul resurselor educaționale atât pentru cadrele didactice, cât și pentru studenții UPT.
În martie 2020, UPT beneficia deja de o infrastructură modernă dedicată educației digitale integrată, dezvoltată și actualizată în ultimul deceniu, CVUPT având ca utilizatori peste 700 de cadre didactice și 10.000 de studenți cu peste 1.600 de cursuri gestionate prin platformă.
În 11 martie 2020, în contextul pandemiei COVID-19 când toate activitățile didactice au trecut exclusiv în online, integrarea noilor cursuri și suportul online s-au realizat rapid, structurat și integrat. În intervalul martie 2020 – martie 2021, activitatea pe CVUPT a crescut la peste 13.000 de utilizatori activi, cu aproape 4.000 de cursuri gestionate prin platformă.
În 2020, Campusul Virtual UPT a fost actualizat cu versiunea Moodle 3.9, versiune care aduce îmbunătățiri majore pe partea de integrare a H5P, MoodleNet, teste grilă, uzabilitate și nu numai. Într-un timp record, echipa CVUPT a optimizat infrastructura la nivel de server pentru a acomoda trecerea întregii activități didactice din UPT în mediul online. În plus, pentru a facilita managementul activităților didactice, s-a realizat integrarea platformei de videoconferințe ZOOM în Campusul Virtual și (parțial) a infrastructurii oficiale de tip Active Directory a UPT. În această perioadă au fost înregistrate peste 100 milioane de interacțiuni pe Campusul Virtual, au fost integrate 26 de plugins noi iar media utilizatorilor / minut a crescut la 3.000.
Echipa de administrare a Campusului Virtual UPT a fost extinsă, prin cooptarea unor Administratori din partea facultăților.
Canalul UPT din platforma Zoom a înregistrat în această perioadă 77.105 întâlniri, 114 sesiuni de tip webinar cu peste 26.000 de participanți.
Suport continuu pentru cadre didactice și studenți
Suportul continuu a fost asigurat prin 32 webinarii dedicate cadrelor didactice și studenților și un număr total de 86 de tutoriale dezvoltate, disponibile online (https://elearning.upt.ro/campus-virtual/ ), gratuit iar comunicarea a fost eficientizată prin introducerea unui nou instrument de sprijin academic – Suport educație digitală și ID/IFR UPT (https://suport.elearning.upt.ro), aflat la dispoziția profesorilor, studenților și candidaților online din UPT.
Viziunea UPT de transformare digitală și suportul pentru educația digitală au fost transferate și în comunitate, CeL UPT lansând la 15 aprilie 2020 seria de webinarii practice despre educația și experiența online din această perioadă. Webinariile Împreună Online au avut loc săptămânal, adunând peste 9.000 de participanți și zeci de instituții partenere din mediul academic, pre-universitar și alte părți interesate. (www.elearning.upt.ro/ro/impreuna-online).
Cele 24 de ediții ale webinariilor au abordat teme precum trecerea de la educația din campus la educația online, provocări și oportunități pentru părțile interesate din școli și universități în timpul pandemiei, utilizarea OER, MOOC, platforme de învățare și noi tehnologii în educație, impactul noilor tehnologii, AR & VR, inteligența artificială în educație și societate, poveștile digitale, inovație, creativitate și antreprenoriat în pandemie sau promovarea femeilor în STEM, fiind emise peste 8.000 de Certificate digitale deschise pentru participanți și mai bine de 100 de Certificate digitale deschise pentru Prezentatori și Moderatori.
CeL s-a alăturat ISJ Timiș, Platformei AntiCovidTM și TVR Timișoara, venind și în sprijinul profesorilor din pre-universitar prin lansarea unui ghid cu recomandări de bună practică și a unor webinarii dedicate profesorilor din școlile timișene și nu numai.(https://bit.ly/3e7DMrt)
Situația epidemiologică globală a determinat ca cea de-a 29-a ediție a Conferinței Anuale EDEN – Inteligența umană și artificială pentru societatea viitorului. Stimularea educației digitale pentru următoarea generație de studenți STE(A)M, programată în vara anului 2020 la Timișoara să fie organizată în premieră online, de Centrul de e-Learning al UPT.
În 22-24 iunie 2020, prima conferință virtuală EDEN a adunat 278 de participanți din 40 de țări de pe 4 continente, de-a lungul a trei zile cu peste 90 de lucrări academice publicate, workshop-uri interactive, keynote speakeri cu prezentări de ultimă oră, dar și tururi virtuale prin Timișoara îmbogățite cu elemente de AR/VR, o cină festivă virtuală cu preparate tradiționale românești și un tur virtual al celor mai îndrăgite festivaluri din Timișoara.
Cea de-a V-a ediție a workshop-ului internațional Digital Skills a avut loc, în premieră online, miercuri, 16 decembrie 2020, înregistrând peste 1500 de înscrieri și peste o mie de participanți și un real succes pentru educația digitală, aducând exemple practice de utilizare și integrare a elementelor digitale, a aplicațiilor web, mobile, de realitate virtuală și augmentată (AR & VR) în educație, cultură și în promovarea patrimoniului cultural și în industriile creative.
Cea de-a VIII-a ediție a workshop-ului Internațional Educația deschisă în timpul pandemiei s-a desfășurat în premieră online, miercuri, 3 martie 2021, cu peste 1.100 de participanți din zeci de localități din România, Europa și SUA, 16 speakeri de talie internațională, zeci de subiecte de interes, informații și rezultate ale cercetărilor de ultimă oră, sute de întrebări și mesaje, într-o sesiune interactivă transmisă live, simultan pe 3 platforme, timp de mai bine de 6 ore. Evenimentul, desfășurat în cadrul Săptămânii educației deschise a fost dedicat în acest an educației deschise în timpul pandemiei, în contextul în care în condițiile de incertitudine din ultimul an, pentru foarte mulți actori din domeniul educației, accesul liber la cunoaștere, educația deschisă, resursele educaționale deschise, și mai ales colaborarea între indivizi și instituții au devenit „motorul” de integrare a digitalizării și transformării digitale și în cele mai rigide și tradiționale sisteme de învățământ din lume.