EDEN 2024 Research Workshop & PhD Schools’ Masterclass: Zeci de lucrări, sute de participanți din 15 țări
Departamentul de ID/IFR și Educație Digitală UPT, împreună cu European Distance and e-Learning Network EDEN au organizat, în perioada 16-18 octombrie 2024, Conferința EDEN 2024 Research Workshop & PhD Schools’ Masterclass în Timișoara.
Evenimentul a reunit peste 70 de cercetători din 15 țări, prezentând o serie de peste 50 de lucrări științifice pe tema tehnologiilor emergente, precum și a oportunităților în educație și cercetare. Sesiunile plenare, deschise publicului larg au adunat peste 300 de participanți, atât în sala Auditorium a Centrului de Conferințe UPT, cât și online, prin Zoom și Facebook.
Printre invitații keynote s-au numărat profesor Teemu Roos, creatorul principal al cursului online Elements of AI, cu peste 1,4 milioane de utilizatori, clasificat drept cel mai bun curs online MOOC de informatică din lume, dar și prof. Carmen Holotescu, expert de talie mondială în implementarea blockchain în educație.
PhD Schools’ Masterclass
Prima zi a evenimentului a debutat cu o sesiune de Masterclass la care au participat zeci de studenți doctoranzi din 5 țări, asistând la prezentări interesante, fizic și online și discuții și mentorat pe teme precum metode de cercetare pentru studenții la doctorat, utilizarea și influența inteligenței artificiale în cercetare, precum și relația dintre studenții doctoranzi și coordonatorii acestora.
Keynote Teemu Roos, despre Educația tehnologică pentru generația IA
Sesiunea plenară de deschidere a conferinței a avut loc joi, 17 octombrie și a reunit peste 150 de participanți, atât în sala Auditorium, cât și online, prin Zoom și Facebook. În deschiderea evenimentului au luat cuvântul rectorul UPT, conf. univ. dr. Florin Drăgan, dr. Joseph M. Duart, președinte al organizației EDEN în perioada 2021-2024 și dr. Diana Andone, directorul DeL UPT, într-o sesiune prezidată de Wim Van Petegem, KU Leuven și președintele European Distance and e-Learning Network EDEN.
Unul din cele mai așteptate momente ale evenimentului a fost prezentarea invitatului keynote, Profesor Teemu Roos, Universitatea din Helsinki, creatorul principal al cursului online Elements of AI, cu peste 1,4 milioane de utilizatori, clasificat drept cel mai bun curs online MOOC de informatică din lume, care a ținut o prezentare despre utilizarea și înțelegerea modalităților de funcționare a inteligenței artificiale, precum și a resurselor disponibile pentru alfabetizarea publicului general în utilizarea și capacitățile IA. După prezentare, Roos a răspuns la o serie de întrebări adresate de către public, atât din sală, cât și online, în cadrul unei sesiuni de Q&A.
Panel de discuții cu experți de top
O sesiune plenară care a adunat peste 100 de participanți, online și fizic, a fost Panelul de discuții „Cele mai bune practici emergente în metodele de cercetare”, sesiune în cadrul căreia, prof. Wim Van Petegem, dr. ing. Diana Andone, conf. dr. ing. Silviu Vert, conf. Antonella Poce, prof. Albert Sangra Morer au schimbat idei și exemple de practici în metodele de cercetare din propria experiență, într-o discuție moderată de prof. dr. ing. Radu Vasiu.
Prof. Carmen Holotescu, despre blockchain în educație
Invitatul Keynote de vineri, prof. Carmen Holotescu – rector la Universitatea „Ioan Slavici” Timișoara a împărtășit experiența sa vastă în domeniul educației deschise și al tehnologiilor blockchain. Prezentarea sa a evidențiat evoluția tehnologiilor digitale în România, ilustrând modul în care blockchain poate remodela cadrele educaționale, oferind exemple de proiecte și practici din implicarea UPT în implementarea acestor tehnologii.
10 lucrări științifice publicate de echipa DeL
Conferința a colectat 79 de lucrări, din care 47 lucrări finale, redactate în jurul temei „Tehnologii emergente, provocări și oportunități în educație și cercetare”, din care un număr de 10 lucrări științicife au fost publicate de către membri echipei Departamentului de ID/IFR și e-Learning și colaboratori, după cum urmează: De la distragerea digitală la implicarea digitală: Leveraging Microlearning and Gamification for E-Learning Effectiveness – Sorina Voina, Diana Andone, Radu Vasiu, Inteligența artificială generativă și creativitatea studenților: Provocări, oportunități și angajament critic – Diana Andone, Vlad Mihăescu; O inițiativă bazată pe EBSI pentru promovarea paradigmei identității auto-suverane în sectoarele educației și securității sociale – Andrei Ternauciuc, Radu Vasiu, Diana Andone, Victor Holotescu, Carmen Holotescu; Construirea unui ecosistem educațional descentralizat: Inițiativele de pionierat Blockchain ale Universității Politehnica din Timișoara – Victor Holotescu, Radu Vasiu, Carmen Holotescu, Diana Andone, Andrei Ternauciuc; Limitările open-source în e-Learning – Andrei Ternauciuc, Diana Andone; Scenarii pentru acreditările digitale pentru Europa (EBSI-DC4EU) – the contribuția română – Diana Andone, Carmen Holotescu, Andrei Ternauciuc, Victor Holotescu, Radu Vasiu; Accelerarea aspectelor antreprenoriale ale educației digitale – Diana Andone, Maria Elena Boatca, Rimante Rusaite, Radu Vasiu; Facilitarea principiilor deschise: instrumente pentru alianțele universitare europene – studiu de caz E3UDRES2 – Diana Andone, Vlad Mihaescu, Andrei Ternauciuc, Muguras Mocofan, Ann Reulens, Maria Catarina Paz; Contribuțiile Universității Politehnica Timișoara la Proiectul EBSI-NE – Radu Vasiu, Andrei Ternauciuc, Victor Holotescu, Carmen Holotescu, Diana Andone; Îmbunătățirea experienței utilizatorilor pentru platforma web Spotlight Heritage Timișoara cu tehnologii AI – Valentin Sorescu, Diana Andone
Cea mai bună lucrare
Procesul de selecție a fost susținut de Catedra UNESCO în Educație și Tehnologie pentru Schimbări Sociale de la UOC, prin intermediul juriului, aprobat de Consiliul de Administrație al EDEN DLE. Membrii juriului din acest an au fost: Christian-Andreas Schumann, (Președintele juriului), conf. Vlad Mihăescu (UPT) și Elsebeth Korsgaard Sorensen. După o primă preselecție, cei șase finaliști au fost: Jacqueline Toal (Universitatea Lancaster, Institutul de Tehnologie Dundalk, Irlanda) cu lucrarea Un studiu de caz comparativ: IA generativă pentru creșterea creativității umane în învățare: explorarea experienței trăite a cursanților adulți cu normă parțială online în animație în învățământul superior; Felipe Maciel Tessarolo, Chris Edwards, Duygu Bektik, Denise Whitelock (The Open University, Marea Britanie) cu lucrarea Comparând utilizarea și percepțiile practice ale GenAI în învățământul superior cu perspectivele actuale publicate; Sorina Voina, Diana Andone, Radu Vasiu (Universitatea Politehnica Timisoara, Romania) cu lucrarea Inteligența artificială generativă și creativitatea studenților: provocări, oportunități și implicare critică; Diana Andone, Vlad Mihaescu (Universitatea Politehnica Timisoara, Romania) cu lucrarea De la distragere digitală la implicare digitală: valorificarea microînvățarii și a gamificării pentru eficacitatea învățării electronice; Janika Leoste Mart Laanpere, Voldemar Tomusk (Universitatea din Tallinn. Estonia); Slavko Rakic, Ugljesa Marjanovic (Universitatea din Novi Sad, Serbia) cu lucrarea Helixul cvadrupu în EdTech: Un studiu din primul an în țările în creștere, Daniel Dominguez, Inés Gil-Jaurena (Universidad Nacional de Educación a Distancia, UNED, Spania) cu lucrarea Adaptarea elevilor la evaluarea digitală în învățarea online și Prof. Estela Daukšienė, Giedrė Tamoliūnė, Airina Volungevičienė, Elena Trepulė (Universitatea Vytautas Magnus, Lituania) cu lucrarea Perspectivele studenților asupra cursurilor internaționale de colaborare care conduc la micro-acreditări: cazul Digi.
După ce au analizat toate lucrările depuse la Conferință, membrii juriului au votat în unanimitate acordarea titlului de „Cea mai bună lucrare” lui Daniel Dominguez și Inés Gil-Jaurena (Universidad Nacional de Educación a Distancia, UNED, Spania): „Adaptarea elevilor la evaluarea digitală în învățarea online”.
Cea de-a 13-a edicție EDEN 2024 Research Workshop & PhD Schools’ Masterclass a avut loc la Timișoara și-a propus să ofere o explorare cuprinzătoare a celor mai recente progrese și provocări în domeniul tehnologiei educaționale, cu un accent special pe integrarea inteligenței artificiale în educație, alianțele universitare europene și rolul acestora în cercetare și educație digitală, conceptul în plină dezvoltare de micro educație și microcredite, precum și aplicarea tehnologiilor AR/VR în mediul educațional.
Înregistrările sesiunilor plenare sunt disponibile: