Kick-off meeting GirlsTech in Amsterdam, 29, 30.11.2016

Kick-off meeting GirlsTech in Amsterdam, 29, 30.11.2016

GirlsTech – Intalnire initială

 

29-11-2016 & 30-11-2016

VHTO, Science Park, Amsterdam

 

Agenda

 

Marţi 29 Noiembrier 2016

VHTO, Science Park, Amsterdam

 

Cuvânt de bun venit şi introducere : Cocky Booij, Manfred Polzin  (MBORAAD)

Distribuirea sarcinilor, a conţinutului, a formatului întâlnirii, a formularului de evaluare și a formularului de diseminare: Manfred Polzin

Administrarea proiectului: Marlies Mast

Explicarea Sistemului de învățământ olandez și a rolului grupurilor de conducere MBO și industriale (BTG): Manfred Polzin

Inițiative la nivel național: Pia Deveneijns

MBORAAD: Beatrice Boots (Director Platforma Beta Techniek)

Fetele în educația de profil tehnic: Wisse Wijnmaalen (Colegiul Horizon și ambasadorul programului  “Mai multe fete în domeniul tehnic” Ans Hekkenberg (ambasador Techniekpact)

Testul VHTO de conștientizare a genului: Carolien de Neeve

 

Miercuri 30 noiembrie 2016

VHTO, Science Park, Amsterdam

INNOTECS (Organizația internațională pentru decanii și directorii școlilor tehnice) www.innotecs.eu Mirjam Hensels

Film despre întâlnirile ad-hoc și masa rotundă cu studenți și profesioniști din domeniul VET despre experiențele ca modele de roluri si ca modele de  studenți: Carolien de Neeve, Marie Anne Dekkers, van den Dool, Bente van der Bijl

Explicaţii și închidere: Mirjam Hensels, Pia Deveneijns

 

Participanți din partea Universităţii Politehnica Timișoara: Diana Andone, Radu Vasiu

 

Note şi discuţii

 

Mai multe instrumente privind sectorul educației din Olanda și proiectele privind implicarea fetelor în tehnologie au fost clar explicate în cadrul reuniunii de la Amsterdam. Au existat mai multe prezentări din partea diferitelor organizații care reflectau situația instituțională, acțiunile întreprinse, dar și detalii privind propria experienţă şi implicare. Instrumentul care poate fi folosit mai mult în România este Ambasadorul pentru Pactul Tehnologic, care include metodologia și prezentarea unor poveşti de succes. Acesta poate include și programul de mentorat dedicat fetelor ca îndrumare pentru carieră în STEM, program care nu este făcut în România (avem numai un program de carieră în STEM pentru copii și adulți tineri).

 

Povestea personală a lui Ans Hekkenberg este un bun exemplu de situații similare și în România – fatele urmează direcţia STEM în educație bazându-se pe exemple din familie și pe încurajarea  unui profesor din domeniul științelor. Nu lipseşte intimidarea socială şi etichetarea ca fiind tocilar sau ideea ca domeniul tehnic nu este pentru fete. Aceste povestiri trebuie spuse de către femeile din STEM, iar femeile de succes ar trebui să sprijine tinerii cu încurajare și îndrumare. Ans a spus “Ce se întâmplă dacă femeile sunt invizibile? Amintiți -vă: nu puteți fi ceea ce nu se poate vedea! “Și acestea sunt idei valabile pentru România: atunci când facem îndrumări în licee, nu ne concentrăm pe povestirea experientei unor  femei. De asemenea, foarte rar avem un echilibru între sexe în ceea ce priveşte mentorii. În aceste segmente putem face în mod clar mult mai mult! Acest lucru va crește vizibilitatea femeilor în STEM, va încuraja tinerele fete să ia în considerare carierele STEM, dar și oportunităţile de conducere. Planificăm să ne concentrăm asupra acestui aspect pentru anul următor și să selectăm și să instruim ingineri – femei sau femei în STEM, precum și formarea de lideri de succes (femei) care  să fie incluse în târgurile noastre de carieră din liceu și să creeze un program de îndrumare pentru fete.

 

Pentru a pune în aplicare în România modelul Ambasadorului – modele și instrumente mentorale- trebuie să identificăm mai ales mentorii și ambasadorii femei (probabil de la absolvenții noștri de succes, studenți și profesori), să-i instruim în ceea ce priveşte conștientizarea  genurilor, vorbitul în public, mentoratul, apoi să solicităm aprobarea din partea Inspectoratului Școlar Regional astfel încât programul să poată fi implementat în școli și apoi să identificăm școlile care pot fi direcționate spre acest program, să îl implementeze inițial pe parcursul târgurilor de carieră și evenimentelor școlare și apoi să creeze o rețea durabilă de mentori și fete STEM.

 

Instrumentele Speeddating și Genderscans sunt foarte dificil de transferat în România. Instrumentul Speeddating va fi dificil de implementat din motive sociale – va fi văzut ca fiind de prea mică anvergură sau cu prea puțină implicare, sau va afecta un număr prea mic de fete. Implementarea Genderscans în licee va necesita o aprobare de la toate nivelurile sectorului educației și a părinților și ar putea crea fricțiuni. În România, convingerea generală și viziunea este că toți avem oportunități egale fără influențe de gen, bazate doar pe talente și rezultate academice. De aceea organizăm Târguri de Știință, CoderDojo, codificare dedicată tuturor, unde încurajăm fetele să participe împreună cu băieții.