Webinar #impreunaonline – Utilizarea practică a Resurselor Educaționale Deschise. Recomandările UNESCO

Webinar #impreunaonline – Utilizarea practică a Resurselor Educaționale Deschise. Recomandările UNESCO

#onlinetogether #impreunaonline

În această perioadă de nesiguranță din cauza COVID-19, în România, la fel ca și în alte țări, funcțiile și activitățile educaționale față în față sunt mutate online, folosind aplicații, platforme și diverse unelte și metode de lucru pentru educația la distanță.

În webinariile Împreună online răspundem la aceste provocări, într-un mod cât mai practic, în spiritul educației deschise și accesului liber la cunoaștere. Participanții au primit un Open Badge (certificat digital deschis) – Împreună online.

Peste 2.500 de profesori din România au participat la evenimentul dedicat bunelor practici de utilizare și integrarea resurselor educaționale deschise (OER-RED) în educație, găzduit și moderat de Universitatea Politehnica Timișoara. Atât prezentatorii, cât și invitații au împărtășit din experiența lor practică legată de utilizarea și integrarea OER-RED și au oferit recomandări participanților din învățământul preuniversitar și universitar.

Evenimentul a înregistrat un real succes, cu peste 3000 de înscrieri, cu comentarii, opinii și zeci de întrebări adresate în timpul celor 2 ore, fiind transmis live si pe YouTube și Facebook. El face parte din seria webinariilor #impreunaonline – lansate de UPT prin CeL și menite să vină în sprijinul cadrelor didactice în transferul educației din campus în online.

Spre finalul evenimentului, prezentatorii, împreună cu invitații și participanții au lansat o concluzie: Colaborarea între cadre didactice și instituții și o structură vizionară concretă reprezintă cea mai bună cale spre succes!

Echipa care a prezentat acest webinar a conlucrat la elaborarea ghidului lansat în luna mai 2020: Guidance on Open Educational Practices during School Closures: Utilizing OER under COVID-19 Pandemic in line with UNESCO OER Recommendation, primul ghid publicat sub egida UNESCO, menit să vină în sprijinul profesorilor de pretutindeni, cu exemple de utilizări de practici și resurse educaționale deschise (Open Educational Resources, OER/Open Educational Practices, OEP), conform Recomandărilor OER ale UNESCO.

Acum, el este disponibil și în limba română „Ghidul pentru aplicarea Practicilor Educaționale Deschise în timpul pandemiei de coronavirus. Utilizarea Resurselor Educaționale Deschise în conformitate cu Recomandările UNESCO” a fost tradus și adaptat în limba română de către dr. Diana Andone – Universitatea Politehnica Timișoara, prof. dr. Carmen Holotescu – Universitatea „Ioan Slavici„ Timișoara și conf. dr. Gabriela Grosseck – Universitatea de Vest din Timișoara.

Vezi prezentarea dr. Diana Andone de la webinar #impreunaonline: Utilizarea practică a Resurselor Educaționale Deschise. Recomandările UNESCO.

Vezi prezentarea prof. Carmen Holotescu de la webinar #impreunaonline: Utilizarea practică a Resurselor Educaționale Deschise. Recomandările UNESCO.

Vezi prezentarea conf. Gabriela Grosseck de la webinar #impreunaonline: Utilizarea practică a Resurselor Educaționale Deschise. Recomandările UNESCO.

Vezi prezentarea Dr. Ahmed Tlili de la webinar #impreunaonline: Utilizarea practică a Resurselor Educaționale Deschise. Recomandările UNESCO.

Vezi prezentarea lui Liviu Constandache de la webinar #impreunaonline: Utilizarea practică a Resurselor Educaționale Deschise. Recomandările UNESCO.

Câteva din sutele de mesaje trimise de participanți în timpul Webinar #impreunaonline – Utilizarea practică a Resurselor Educaționale Deschise. Recomandările UNESCO

„Foarte interesant acest webinar! Ne provocați să ne autodepășim și să fim creativi!”

„Multe idei interesante. Mulțumim UPT!” ”

„Minunate prezentări! Excelente resurse. Linkurile astea ne dau mult de lucru. Studiem zilele viitoare. Mulțumim!” ”

„Mulțumim! Informații foarte utile!”

Urmărește înregistrarea webinarului pe YouTube:

Speakeri

Dr. Diana Andone – directorul Centrului de e-Learning, Universitatea Politehnica Timișoara

Dr. Andone conduce echipa care a dezvoltat premiatul Campusul Virtual CVUPT și este, de asemenea, lector la Universitatea Politehnica din Timișoara, România, în domeniul tehnologiilor multimedia și web. Este pasionată de accesul omniprezent la tehnologii și modul în care acestea pot fi utilizate pentru a îmbunătăți viața oamenilor. Cercetarea Dr. Andone include tehnologiile web și mobile, interacțiunea om-calculator, AR / VR / XR în educație și cultură, educație deschisă, învățare online și mobilă, OER și MOOC. Lista de publicații cuprinde 12 cărți și peste 100 de lucrări prezentate la conferințe internaționale, 9 premii de cele mai bune lucrări, recenzor al mai multor reviste și conferințe, precum și coordonator de conferințe IEEE și ACM. Experiența ei include peste 30 de proiecte finanțate din Europa, dintre care a coordonat 6, în special ViCADiS (Campusul virtual pentru studenți digitali), DigiCulture (competențe digitale pentru industriile creative). De asemenea, este puternic implicată în activitatea comunității științifice prin diverse funcții de conducere ale unor asociații internaționale EDEN, IEEE și în alte asociații profesionale (EDEN, IEEE, IADIS, AACE, W3C, IAFES), sprijină activ activitatea locală de start-up și inovare (StartUp Weekend, HackTM, hackathons, CoderDojo) și Girls in Tech și în calitate de membru în Consiliul Director al ONG-urilor locale din România (Fundația Pentru Voi), în echipa de dezvoltare a Timișoara – Capitală Europeană a Culturii 2021 și membru al Rotary Club Timișoara (fost președinte) și Rotary International.

Prof.dr.ing. Carmen Holotescu – Universitatea „Ioan Slavici” Timișoara

Carmen Holotescu este profesor, decan al Facultății de Inginerie  și director al Centrului pentru educații deschise și blockchain din cadrul Universității „Ioan Slavici” din Timișoara, cu un doctorat pe tema noilor tehnologii și a educației deschise. A participat în multe proiecte europene și are o experiență bogată în proiectarea și implementarea de platforme de învățare și colaborative bazate pe pedagogii deschise. A scris peste 100 de articole și capitole/cărți legate de eLearning/Blended Learning, Social Media, resurse educaționale deschise (OER), cursuri masive deschise online (MOOC), menționate în peste 1500 citări. Este instructor online certificat al University of Maryland University College, USA, facilitând timp de 12 ani cursuri online la această universitate.

Conf. Dr. Gabriela Grosseck – Universitatea de Vest din Timișoara

Dr. Gabriela Grosseck este conferențiar universitar în cadrul Departamentului de Psihologie al Universității de Vest din Timișoara, România. Cu o bogată experiență în utilizarea TIC în educație (predare, învățare și cercetare) este preocupată îndeosebi de formarea studenților și a profesorilor, atât în medii față-în față cât și online. De peste un deceniu este redactor-șef a Revistei de informatică socială din România. Autor a numeroase articole în domeniul e-learning are o prezență susținută ca și speaker la diferite evenimente internaționale, organizator de workshop-uri sau membru al diferitor comitete editoriale (reviste și/sau conferințe). Interesele sale în cercetare acoperă principalele aspecte ale educației deschise (OERs/OEPs și MOOCs), instrumentele Web 2.0 și aplicațiile sociale media în învățământul superior și, mai recent, arealul “digital literacy”.

Invitați

Dr. Ahmed Tlili este director al Laboratorului OER la Smart Learning Institute of Beijing Normal University (SLIBNU) și un expert la Arab League Educational, Cultural and Scientific Organization (ALECSO). În prezent, este redactor asociat al Buletinului IEEE al Comitetului Tehnic pentru Tehnologia Învățării. El este copreședintele grupului de interes special al IEEE pe tema „Inteligență artificială și medii de învățare inteligentă” și al Grupul de interes special al APSCE privind „Gamificarea educațională și învățarea bazată pe jocuri (EGG)”. Interesele sale de cercetare includ educația deschisă, învățarea bazată pe jocuri, psihologia educațională și inteligența artificială.

Violeta Daniela Nedelcu este profesor de limba și literatura română la Școala “Diaconu Coresi” din Brașov, absolventă a programului Aspire Teachers (2016), practicând învățarea și predarea online din 2016, cu scopul declarat de a schimba mentalități și percepții. A scris peste 100 de articole despre modelele de bune practici și alte teme de interes pentru educație: echitatea, nonformal la clasă, valorile clasei. A fondat clubul “Inspirație pentru școală” în 2017, în cadrul căruia a organizat evenimente de învățare nonformală pentru cadre didactice la Centrul de Excelență pentru Copii și Tineret al Bibliotecii Județene Brașov, în colaborare cu Melania Luana Butnariu. Pe blogul educational https://pearipilefanteziei.wordpress.com/ postează scenarii didactice originale și aspecte din activitatea ei. Violeta Daniela Butnariu este formator la atelierele cu profesori: “Imaginația și arhitectura învățării” https://www.superteach.ro/vorbitori/violeta-daniela-nedelcu/; cu părinți, pe baza cărții ”Parenting necondiționat” de Alfie Kohn; cu liceeni: “Descoperirea de sine”.

A inițiat întâlniri cu profesorii, pe care le-a denumit „Lecturi pedagogice”, care au loc la biblioteca de Copii și Tineret – Brașov, pe principiul că împreună citim și dezbatem realitatea din școală și găsim soluții pentru a inova și a colabora. Motto-ul ei este : “Educația mă însoțește pe drumul devenirii mele personale, care se împletește cu devenirea elevilor mei, uimindu-ne, întrebând, gândind, luminând lumea împreună.”

Melania Luana Butnariu este bibliotecar formator la Biblioteca Judeţeana George Bariţiu – Brașov, Centrul de Excelenţă pentru Copii şi Tineret. Absolventă a ASE Bucureşti, Drept Braşov, studii postuniversitare Universitatea Bucureşti  şi a unui masterat în managementul calităţii.

A participat, a iniţiat şi a implementat o serie de proiecte naţionale şi internaţionale, servicii de bibliotecă, aducând astfel biblioteca Brasov şi, de ce nu, chiar bibliotecile din Romania, la nivelul bibliotecilor de renume din statele dezvoltate din punct de vedere cultural.

Coordonează grupuri de bibliotecari publici și bibliotecari şcolari din țară şi străinătate, în proiecte inovative, ce dau plus valoare acestei profesii.

Colaborează cu cadrele didactice de pretutindeni, alături de care, prin educaţie nonformală şi cu ajutorul diverselor strategii, atrage publicul mic şi mare către carte, către lectură.

Nu ii place să scrie despre ea, despre ceea ce realizează, dar alţii au facut-o, apărând cu bune practici în reviste din Orientul Mijlociu – Tunisia, Coasta de Fildes, Noua Zeelanda, Vancouver – Canada, Hatay, Ankara, Istanbul – Turcia, Veliko Tarnovo – Bulgaria, Odense –Danemarca, Madrid – Spania, Republica Moldova şi România.

Citatul care o reprezintă este: Bibliotecarul neinventiv este ca o maşina fără motor (Lidia Kulikovschi, director Biblioteca Municipala “Bogdan Petriceicu Haşdeu” – Chişinău, Republica Moldova).

Liviu Constandache este expert în integrarea tehnologiilor digitale în educație, co-coordonator la realizarea singurei politici publice privind utilizarea TIC în educatie în sistemul preuniversitar. Este dezvoltator și implementator de proiecte educaționale, bazate pe utilizarea tehnologiilor digitale, fiind coordonator Resurse Educaționale Deschise în proiectul național “CRED – Curriculum Relevant și Educație deschisă pentru toți”, ai cărui parteneri sunt MER și Institutul de Științe ale Educației (acum Unitatea de Cercetare în Educație).  

CRED și-a propus ca obiectiv abilitarea curriculară a 55 mii de cadre didactice din învățământul primar și gimnazial, pentru o abordare metodologică centrată pe competenţe cheie, în acord cu noul curriculum și adaptarea activităţilor de învățare la nevoile specifice ale fiecărui elev, inclusiv ale celor aflaţi în risc de abandon şcolar. În proiect, o componentă importantă a fost dedicată construirii unui mediu online educațional, de la platforme educaționale la resurse educaționale deschise.

Până în prezent, 23 mii de cadre didactice au finalizat cursurile CRED, pentru jumătate dintre absolvenți, derularea cursului s-a realizat cu precădere online, realizând și partajând bune practici în ceea ce privește utilizarea tehnologiilor în educație.

Webinariile Împreună online sunt organizate în colaborare de IEEE România, Alianța Română a Universităților Tehnice,  Asociația EDEN și Universitatea Politehnica Timișoara, în fiecare săptămână cu invitați din alte universități și școli din România.

Click pe imagine pentru a vizualiza Open Badges emise la webinariile Împreună Online