Expertiză privind implicațiile digitalizării și inovației în educație în cadrul seminarului de demistificare EBSI-NE, inclus în cadrul celui de-al VIII-lea workshop de Competențe Digitale.

Expertiză privind implicațiile digitalizării și inovației în educație în cadrul seminarului de demistificare EBSI-NE, inclus în cadrul celui de-al VIII-lea workshop de Competențe Digitale.

Sute de participanți din România și din străinătate, din mediul academic, din sectorul inovației și al industriilor creative, s-au reunit vineri, 08 decembrie 2023, la cea de-a opta ediție a Workshopul Internațional de Competențe Digitale – Digital Skills Workshop.

Experți naționali și internaționali (din SUA, Austria, Olanda, Norvegia, Grecia, Italia, Spania, Suedia și România), studenți și experți din insdustrie au demonstrat prin exemple practice impactul pe care competențele digitale și digitalizarea îl pot avea în educație, industrii creative, învățământ și modul în care acestea pot stimula inovarea.

Universitatea Politehnica Timișoara a găzduit cea de-a opta ediție a workshopului de Competențe Digitale – un eveniment cheie al colaborării internaționale a UPT cu actori din mediul tehnic, digital și cultural. În colaborare cu Departamentul de ID/IFR și Educație digitală, Centrul Multimedia, Alianța Universităților Europene E³UDRES², Muzeul Național al Banatului, Proiectul EBSI-NE și IEEE România, workshop-ul a reprezentat o reală oportunitate pentru participanți de a face schimb de idei și de a prezenta cele mai recente inovații din lumea digitală.

Participanții, printre care se numără experți din SUA, Austria, Olanda, Norvegia, Grecia, Italia, Spania, Suedia și România, alături de studenți, s-au dedicat prezentării și dezbaterii unor subiecte de importanță vitală pentru industria digitală de astăzi. Evenimentul s-a desfășurat atât fizic, în Centrul de Conferințe al Universității Politehnica Timișoara (UPT), cu 50 de participanți, cât și online, fiind transmis simultan pe platformele Zoom și Facebook, unde au participat peste 750 de persoane.

Evenimentul a fost împărțit în două secțiuni principale, prima parte constând într-un seminar public de demistificare a EBSI-NE, în cadrul căruia s-a discutat despre extinderea nodurilor EBSI și despre Programul Europa digitală (DEP), subliniind sprijinul vital oferit de Infrastructura Europeană de Servicii Blockchain (EBSI). O parte din subiectele abordate de vorbitori:

  • EBSI-NE: Infrastructura europeană de servicii Blockchain – Extinderea nodurilor și a serviciilor de sprijin: Această sesiune s-a axat pe EBSI-NE, o inițiativă revoluționară care utilizează tehnologia blockchain pentru a facilita schimbul securizat de date în întreaga Europă. Prezentările susținute de prof. univ. dr. ing. Radu Vasiu, dr. ing. Diana Andone și dr. ing. Carmen Holotescu (Universitatea “Ioan Slavici” din Timișoara), împreună cu Cosmin Cioranu (UEFISCDI) au aprofundat viziunea generală a proiectului, rolul UPT în dezvoltarea acestuia și înființarea unor centre de sprijin pentru a asigura implementarea cu succes a acestuia.

“În prezent, România beneficiază de un nod EBSI instalat la nivelul UEFISCDI, deci disponibil pentru mediul universitar, iar noi am făcut deja un studiu de caz și am oferit câteva modele prin care acel registru unic pentru studiile universitare din România poate fi eventual exportat în tehnologiile blockchain și pus la dispoziția tuturor universităților din România, adică a tuturor partenerilor din Uniunea Europeană care doresc să verifice statutul și competențele unui anumit student sau absolvent. În România mai există un nod la ICI București (Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare în Informatică) și unul la Serviciul Român de STS, iar cel de-al patrulea nod va fi înființat la Universitatea Politehnica Timișoara în 2024.”, a declarat prof. univ. dr. ing. Radu Vasiu despre rolul pe care Universitatea Politehnica din Timișoara și UEFISCDI îl au în cadrul EBSI-NE și cum intenționează să dezvolte încă un nod EBSI în țară pentru mediul academic la nivel universitar.

“România, prin intermediul mai multor organizații care fac parte din EBSI, este un pionier în ceea ce privește aplicațiile blockchain în domeniul public”, a început dr. Carmen Holotescu de la Universitatea “Ioan Slavici” din Timișoara. “Așa cum va sublinia colegul meu Andrei, acreditările verificabile se bazează pe standarde deschise și fac ca diplomele să fie imposibil de falsificat, sunt sigure, sunt emise la cererea titularului sau a studentului de către o universitate sau un furnizor de formare profesională și pot fi recunoscute și verificate de către universitatea unde absolvenții doresc să-și continue studiile”, a continuat aceasta.

  • Modul în care acreditările verificabile pe EBSI îmbunătățesc educația și competențele digitale: Această sesiune, condusă de ș.l. dr. ing. Andrei Ternauciuc și drd. ing. Victor Holotescu, de la UPT, a explorat potențialul acreditărilor verificabile emise în rețeaua EBSI. Creditele verificabile sunt înregistrări digitale inviolabile care pot fi utilizate pentru a verifica în siguranță competențele și calificările unei persoane. Discuția s-a axat pe modul în care această tehnologie poate revoluționa educația prin raționalizarea eliberării și verificării acreditărilor, îmbunătățind în cele din urmă recunoașterea și portabilitatea competențelor digitale dincolo de granițe.

“Am insistat pe popularizarea utilizării tehnologiei blockchain în domenii cu potențial ridicat, dincolo de criptomonede, concentrându-ne pe studii de caz, cum ar fi situația în care un student poate aplica și primi diploma de licență/masterat/doctorat într-un portofel digital bazat pe EBSI Blockchain”, a prezentat ș.l. dr. ing. Andrei Ternauciuc.

  • Actualizare privind grupurile EBSI pentru educație și alte sectoare: Lluís Alfons Ariño Martín, expert internațional de la Universitat Rovira I Virgili (Spania), s-a alăturat în mod virtual atelierului pentru a oferi o actualizare privind clusterele EBSI. Clusterele EBSI sunt grupuri de organizații care lucrează împreună pentru a valorifica capacitățile EBSI în scopuri specifice. Prezentarea sa s-a axat pe cele mai recente evoluții ale clusterelor EBSI dedicate educației, explorând potențial modul în care și alte sectoare pot beneficia de această abordare colaborativă.

“Clusterele EBSI dedicate educației fac progrese semnificative, iar ceea ce învățăm din aceste colaborări pot fi un model valoros pentru alte sectoare. Lucrând împreună într-un mediu sigur și de încredere precum EBSI, organizațiile pot eficientiza procesele, pot partaja resursele mai eficient și, în cele din urmă, pot obține un impact mai mare”, a declarat Lluís Alfons Ariño Martín, de la Universitat Rovira I Virgili, Spania.

  • NFT-uri utilizate în mai multe domenii decât tehnologia: drd. ing. Victor Holotescu a prezentat “Colecția de NFT-uri Spotlight Heritage Timișoara”. NFTs (Non-Fungible Tokens) sunt active digitale unice care pot fi folosite pentru a reprezenta proprietatea asupra unor obiecte din lumea reală sau digitală. Această sesiune a explorat modul în care UPT utilizează NFTs pentru a crea o colecție digitală a patrimoniului cultural al Timișoarei, subliniind potențialul NFTs pentru conservarea culturală și implicarea în lumea digitală.

“Prin crearea unei colecții digitale a comorilor culturale ale Timișoarei, putem asigura o accesibilitate și o implicare mai largă, explorând în același timp noi căi de protejare a patrimoniului nostru pentru generațiile viitoare”, a declarat studentul doctorand ing. Victor Holotescu de la UPT.

Workshopul a inclus, de asemenea, studii de caz despre impactul digitalizării asupra educației și culturii, cu exemple din Timișoara și din Europa, precum și studii despre inițiative și proiecte care pot modela educația viitorului. Printre exemplele de bune practici se numără proiectele EBSI-NE, OpenDigCompEdu, E³UDRES² și Spotlight Heritage Timișoara.

Participarea a fost gratuită, prezentările au fost atât în limba română, cât și în limba engleză, iar participanții au primit Digital Skills for Education & Innovation Participant Open Badges pentru participarea online și, în plus, pentru cei prezenți la primul seminar EBSI-NE Digital Badges, iar pentru participanții din sală au fost oferite Certificate de participare.

Toate atelierele de lucru vor fi integrate cu activități și teste în platforma de cursuri online gratuite a UPT, UniCampus și pot fi urmate de oricine, cu un certificat de absolvire acordat la final.

Înregistrarea la eveniment, precum și informații suplimentare despre subiectele abordate și prezentatori sunt disponibile la: https://elearning.upt.ro/ro/event/workshop-digital-skills-2023/