Seria webinariilor #impreunaonline – susținem cadrele didactice din România cu educația online în timpul pandemiei
#onlinetogether #impreunaonline
Centrul de e-Learning din cadrul Universității Politehnica Timișoara împreună cu Asociațiile IEEE România, EDEN și Alianța Universităților Tehnice au lansat o serie de webinarii practice și interactive, începând cu 15 aprilie 2020, cu obiectivul de a susține cadrele didactice și studenții în provocarea educației online în timpul pandemiei. Peste 10 instituții partenere au răspuns inițiativei #impreunaonline și s-au alăturat ca prezentatori și moderatori, trezind interesul la peste 4.800 de participanți – cadre didactice, studenți și alte părți interesate.
Context
În această perioadă de nesiguranță din cauza COVID-19, în România, la fel ca și în alte țări, funcțiile și activitățile educaționale față în față sunt mutate online, folosind aplicații, platforme și diverse unelte și metode de lucru pentru educația la distanță.
Mulți dintre noi se luptă cu adaptarea la munca și predarea online, în special cei care au predat întotdeauna într-o clasă tradițională și li se solicită acum să se regrupeze rapid și să se pregătească pentru o perioadă mai lungă de „distanțare socială” educațională.
- De unde începem
- Cum gestionăm procesul
- Ce putem să învățăm din experiențele noastre
Pentru a încerca să răspundă la aceste întrebări și la multe altele, Centrul de e-Learning din cadrul Universității Politehnica Timișoara împreună cu Asociațiile IEEE România și EDEN și alianța Universităților Tehnice au lansat o serie de webinarii practice despre educația și experiența online din diferite perspective din această perioadă.
Lansată la 15 aprilie 2020, seria de webinarii #impreunaonline a avut loc săptămânal online, adunând zeci de instituții partenere reprezentate în cea mai mare parte de profesori și studenți din mediul academic, dar și unele din mediul pre-universitar și alte părți interesate din sectoarele private.
În timpul webinariilor #impreunaonline am reușit să împărtășim opinii și experiențe unice din diferite perspective, încurajând munca de colaborare, atât între profesori, studenți, cât și mediul academic național, și astfel credem că am contribuit în mod semnificativ la performanța educației online și deschise.
Subiecte care abordează educația online din diferite perspective
Subiectele prezentate în cadrul webinariilor s-au axat pe provocările zilnice ale tuturor în această perioadă, fiind concepute în spiritul educației deschise și al accesului liber la cunoaștere.
Prezentatorii au abordat diverse subiecte și perspective cu privire la educația online, resurse educaționale deschise și au împărtășit idei, experiențe, strategii și soluții, pe care au încercat să le pună în aplicare în contextul actual.
Câteva din subiectele care au ridicat cel mai mare interes au fost: De la educația în campus la cea online, Percepția cadrelor didactice și a studenților privind educația online: oportunități și provocări, Impactul tehnologiilor online în formarea inginerilor, Utilizarea practică a Resurselor Educaționale Deschise. Recomandările UNESCO.
De la educația în campus la cea online - 15 aprilie 2020
Primul webinar din seria #impreunaonline a avut loc miercuri, 15 aprilie și a fost prezentat de dr. Diana Andone, directorul Centrului de e-Learning, Universitatea Politehnica din Timișoara, conf. Univ. Prof. dr. Florin Drăgan, rectorul UPT și a fost moderat de prof. dr. Radu Vasiu, președintele Senatului UPT. Evenimentul a adunat peste 220 de participanți, atât din mediul academic, cât și din multe alte instituții de învățământ din România.
Centrul de e-Learning a emis 201 Certificate digitale deschise tip participanți, 1 Certificat digital deschis tip prezentator și 1 Certificat digital deschis tip moderator.
Percepția cadrelor didactice și a studenților privind educația online: oportunități și provocări – 22 aprilie 2002
Al doilea webinar a avut ca invitați pe conf. dr. Marian Ilie, director al Departamentului pentru Pregătirea Personalului Didactic și Director al Centrului de Dezvoltare Academică din cadrul Universității de Vest din Timișoara și conf. dr. Irina Macsinga, decanul Facultății de Sociologie și Psihologie de la UVT și a fost moderat de conf. dr. Mădălin Bunoiu, prorector responsabil cu strategia academică, UVT, împreună cu gazda evenimentului, dr. Diana Andone. Invitații au prezentat rezultatele cercetării UVT privind „percepția cadrelor didactice și a studenților cu privire la educația online”, iar webinarul a adunat peste 270 de participanți din medii academice diferite.
Centrul de e-Learning a emis 202 Certificate digitale deschise tip participant, 2 Certificate digitale deschise tip prezentator și 1 Certificat digital deschis tip moderator.
Utilizare OER, MOOCs în educație - 29 aprilie 2020
Unul dintre cele mai interesante subiecte a fost abordat în cadrul acestui webinar, care a reunit peste 500 de participanți, atât din mediul academic, cât și din alte domenii de activitate. Prof. dr. ing. Carmen Holotescu, de la Universitatea Ioan Slavici din Timișoara, conf. Gabriela Grosseck, Universitatea de Vest din Timișoara împreună cu dr. Diana Andone, directorul Centrului de e-Learning de la Universitatea Politehnica din Timișoara au prezentat exemple practice de utilizare și integrare a OER și MOOC în educație, cu studii de caz din experiență a trei universități românești. Sesiunea a fost moderată de S.l. dr. ing. Vlad Mihăescu – UPT.
Centrul de e-Learning a emis 487 Certificate digitale deschsie tip participant, 5 Certificate digitale deschise tip prezentator și 1 Certificat digital deschis tip moderator.
eCAMPUS UTCN și provocarea #StămAcasa: experiență și perspective – 6 mai 2020
Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca a prezentat modalitatea integrată de politică digitală pe care a abordat-o în primele luni ale pandemiei în timpul acestui webinar, avându-i ca prezentatori pe conf. Ing. Bogdan Orza, S.l. dr. ing. Aurelia Ciupe și conf. dr. Ing. Șerban Meza, toți de la UTCN. Peste 300 de participanți s-au alăturat evenimentului și au trimis zeci de întrebări și mesaje.
Centrul de e-Learning a emis 264 Certificate digitale deschise tip participant, 1 Certificat digital deschis tip prezentator și 2 Certificate digitale deschise tip moderator.
Idei și metode de evaluare educațională online – 13 mai 2020
Concentrându-se pe o discuție axată pe cele mai bune practici pentru diferite tipuri de evaluare educațională, prezentatorii webinarului – conf. Mădălin Bunoiu, conf. Bogdan Timar și dr.ing. Diana Andone au vorbit din experiența personală, fiecare prezentând într-un mod unic diversele metode de examinare, cursurile online și platformele utilizate, evidențiind comportamentul studenților cu privire la examenele din timpul pandemiei, încurajând colegii profesori să folosească instrumentele digitale în această perioadă, într-o discuție moderată de prof. dr. ing. Carmen Holotescu – Universitatea Ioan Slavici din Timișoara. Prezentarea a fost dinamică, fiecare prezentator răspunzând activ la problemele și întrebările ridicate de cei peste 300 de participanți.
Centrul de e-Learning a emis 538 Certificate digitale deschise tip participant, 3 Certificate digitale deschise tip prezentator și 1 Certificat digital deschis tip moderator.
Transferul educației inginerești în universul online în contextul COVID-19 – 20 mai 2020
În cadrul webinarului, reprezentanții Universității Tehnice „Gheorghe Asachi” din Iași și-au prezentat experiența de a asigura calitatea educației care a avut loc în forma tradițională și procesul de implementare cu mare viteză a unei educații online, pentru mulți dintre noi – nou sau mai puțin explorat pe scară largă. Prof. dr. ing. Neculai Eugen Seghedin, prof. dr. ing. Irina Lungu, prof. dr. ing. Irina Radinschi, ing. mat. Marius Șutu, și conf. dr. ing Florin Pantilimonescu au împărtășit experiența Universității Tehnice „Gheorghe Asachi” din Iași în adaptarea educației la mediul online, într-un ritm rapid. Peste 180 de participanți au urmărit webinarul live și au adresat zeci de întrebări prezentatorilor.
Centrul de e-Learning a emis 185 Certificate digitale deschise tip participant, 4 Certificate digitale deschise tip prezentator și 1 Certificat digital deschis tip moderator.
Impactul tehnologiilor online în formarea inginerilor – 27 mai 2020
În cadrul acestui webinar, colegii de la Universitatea Politehnica din București au prezentat infrastructura tehnică și platformele utilizate pentru o activitate online adecvată acestei perioade, peste 100 de participanți punând diverse întrebări legate de acest subiect de mare interes în perioada actuală. Prof. dr. ing. Adina Florea, prof. dr. ing Mariana Mocanu, Prof. dr. ing Nicolae Tăpuș și conf. dr. ing. Mihai Cărăbaș au vorbit despre provocările societății actuale și s-au axat pe: digitalizare, tehnologii noi informaționale și transformarea societății prin cunoaștere, învățare experiențială, învățare participativă și învățare online.
Centrul de e-Learning a emis 112 Certificate digitale deschise tip participant și 4 Certificate digitale deschise tip prezentator.
Strategia de transformare digitala a Universitatii Babes-Bolyai – 3 iunie 2020
În cadrul webinar, experții de la Universitatea Babeș-Bolyai și-au prezentat strategiile pentru a livra educația cu succes, chiar și în era digitală. Prezentatorii – Lector dr. Adrian Hudrea, Director al Departamentului Tehnologia Informației și Comunicațiilor (DTIC), Universitatea Babeș-Bolyai și Daniel Stuparu, șeful Centrului de sisteme informaționale DTIC – au vorbit despre provocările întâmpinate în ceea ce privește strategia transformării digitale în mediul educațional și au răspuns la zeci de întrebări primite de la participanți. Au participat peste 110 persoane, atât de la Universitatea Politehnica din Timișoara, cât și de la alte universități din România.
Centrul de e-Learning a emis 112 Certificate digitale deschise tip participant și 2 Certificate digitale deschise tip prezentator.
Perspectiva studenților timișoreni asupra educației online – 10 iunie 2020
În cadrul acestui webinar, Andrea Medrea, Universitatea Politehnica Timișoara, Alexandra Ferencz, Universitatea de Științe Agricole și Medicină Veterinară din Banat „Regele Mihai I al României” din Timișoara, Adrian Breha, Universitatea de Vest din Timișoara, Alexandru Iliescu, Universitatea Politehnica Timișoara și Bogdan Giurgiu, Universitatea de Medicină și Farmacie Victor Babeș, Timișoara – reprezentanții studenților au vorbit despre experiențele lor cu privire la tranziția educației în online, într-o discuție moderată de dr. Diana Andone.
Centrul de e-Learning a emis 116 Certificate digitale deschise tip participant, 5 Certificate digitale deschise tip prezentator și 1 Certificat digital deschis tip moderator.
Studenții români și educația online – 17 iunie 2020
În cadrul acestui webinar, Petrișor Laurențiu Țucă, președinte ANOSR, Ana Duplava și Tamara Ciobanu, ambii vicepreședinți educaționali ai ANOSR, reprezentanții studenților din cadrul Alianței Naționale a Organizațiilor Studențești din România au fost prezenți și au vorbit despre impactul educației online în rândul studenților, la nivel național. Au participat peste 100 de persoane din medii academice diferite, exprimându-și interesul pentru informațiile prezentate de reprezentanții studenților ANOSR cu privire la studiile efectuate la nivel național cu privire la impactul educației online, într-o discuție moderată de dr. Diana Andone.
Centrul de e-Learning a emis 98 Certificate digitale deschise tip participant, 3 Certificate digitale deschise tip prezentator și 1 Certificat digital deschis tip moderator.
Lista instituțiilor partenere care s-au alăturat seriei #imperunaonline: Universitatea Politehnica Timișoara, Universitatea de Vest din Timișoara, Universitatea Ioan Slavici din Timișoara, Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca, Universitatea de Medicină și Farmacie „Victor Babeș” din Timișoara, Universitatea Tehnică „Gheorghe Asachi” din Iași, Universitatea Politehnica din București, Universitatea „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca, Universitatea de Științe Agricole și Medicină Veterinară a Banatului „Regele Mihai I al României” Timișoara și Alianța Națională a Organizațiilor Studențești din România.
Cu sute de participanți săptămânal, toate cele 10 webinarii au fost concepute pentru a fi interactive, fiecare prezentare fiind urmată de o sesiune de întrebări și răspunsuri, în care participanții au putut să pună cele mai presante întrebări și să ridice diverse probleme cu care s-au confruntat online.
Recunoaștere și resurse deschise
#impreunaonline pe Instagram
Înregistrările tuturor webinariilor din seria #impreunaonline apar și pe profilul de Instagram în IGTV.
#impreunaonline pe YouTube
Aceste webinarii #impreunaonline sunt disponibile pe YouTube.
Pentru a acorda recunoaștere participanților la webinarul #impreunaonline, Centrul de e-Learning a emis Certificate digitale deschise participanților, prezentatorilor și moderatorilor.
Lista Certificatelor digitale deschise emise pentru fiecare webinar este disponibilă online și poate fi accesată, apăsând click pe poza de mai jos.