Construim Împreună #9 – dedicat inovării și studenților inovatori și co-creatori

Construim Împreună #9 – dedicat inovării și studenților inovatori și co-creatori

#shapingtogether #developingtogether #construimimpreuna

Viața și educația în pandemie continuă și după aproape doi ani am acumulat experiență, am oferit numeroase cercetări și analize, am reflectat asupra pașilor făcuți în 30 de webinarii Împreună Online. Știm ce am fi putut face mai bine, avem idei despre cum să facem mai bine, cum să setăm educația pentru era digitală, ce anume am vrea să aflăm din știință și tehnologie și acum a sosit timpul să acționăm. 

În această nouă serie de webinarii Împreună, scopul nostru este să oferim informații, idei, analize, să vă provocăm la discuții și să vă stimulăm să construim un viitor despre cum să facem acele schimbări necesare, să mergem mai departe și să modelăm educația și știința pentru astăzi și mâine.

Webinarul Construim Împreună #9 din 13 Aprilie 2022 a fost dedicat inovării și studenților inovatori și co-creatori.

Crizele sunt ca adrenalina pentru inovare, determinând barierele, care odată necesitau ani de zile pentru a fi depășite, să fie doborâte în câteva zile.

Ideologiile înrădăcinate despre „modul în care se fac lucrurile” sunt înlocuite cu „modul nou în care facem lucrurile” aproape peste noapte. Iar în acești ultimi ani am avut parte de destule crize majore.

Este unul din motivele pentru care credem că promovarea activităților inovatoare nu poate fi decât benefică în acest moment, ca un imbold pentru cadre didactice, cercetători, studenți sau elevi. 

Profesori și studenți de la Universitatea Politehnica Timișoara, dar și elevi de liceu din Timișoara, au discutat despre activitățile lor dedicate inovării, au povestit despre exemple de bune practici și despre modalitățile în care colaborează în vederea co-creării.

Implicarea tinerilor în procesul inovativ este importantă, perspectiva acestora fiind de multe ori piesa lipsă din puzzle-ul ideilor și proiectelor cadrelor didactice.

Șl. dr. ing. Vlad Mihăescu a deschis sesiunea cu o serie de acțiuni ale UPT în vederea inovării și co-creării printre care:

  • Proiectul E.I.N.S. (Entrepreneurship and Innovation Network for Smart and Sustainable European Regions) și viitoarele centre deschise de inovare (Open Innovation Hubs);
  • RRI – Cercetarea și inovarea responsabilă.

Vlad a pus accentul în prezentarea sa pe Inovarea în vremuri de criză, arătând că în timpul crizelor putem identifica mereu oportunități pentru a inova. În final a lansat un apel la toată comunitatea să participe la procesul de inovare.

Șl. dr. ing. Corneliu Birtok-Băneasa a continuat cu etapele valorificării inovării prin exemple din propriul parcurs profesional în această direcție și cariera sa de inventator, punând accentul pe implicarea studenților în cercetare și dezvoltare.

Corneliu a adus în fața participanților numeroase exemple de reușită ale studenților.

Ing. Răzvan Miclăuș, fost student al  Facultății de Inginerie Hunedoara, UPT și în prezent Inginer de calitate și planificare în cadrul Star Assembly a consolidat cele spuse de vorbitorul anterior  prin propriul exemplu, povestind din experiența sa ca student și motivele care stau la baza unei cariere de succes pentru un proaspăt absolvent.

Ing. Adrian Militaru a vorbit despre legătura sa puternică cu Universitatea și despre experiența sa de a îmbina cu succes viața de student cu cea de antreprenor, oferind sfaturi utile din parcursul său, încurajând studenții să fie implicați în toate activitățile din cadrul facultății pentru a-și dezvolta spirtiul creator și inovator. 

Adrian a pus accentul pe inovare din perspetiva sa și anume cei trei piloni: idee – implementare – businees și legătura indispensabilă dintre acestea.

Andrei și Ioana, elevi implicați în BioCoderDojo Timișoara, au vorbit despre multitudinea de activități pe care ei le dezvoltă pe lângă viața de elev, în centrul de co-creare din care ambii fac parte, printre care:
  • Sesiuni de tip wedge săptămânal (științe alternative și codificare a vieții, inclusiv vacanțe);
  • Invitarea unor anume persoane (cercetători, antreprenori, bioartişti, bioeticieni, manageri, consultanţi etc.);
  • Vizite de studiu (în universităţi, companii, laboratoare de cercetare); 
  • Participare la concursuri internaționale  (Moscova, Milano);
  • Hackathons (#EUvsVirus) și promovarea științei (Romanian Science Festival Night) pentru cercetători europeni;
  • Derulare de proiecte (Timișoara Life & Bytes); 
  • Achiziționarea și testarea de seturi de echipamente didactice (PCR, electroforeză, biofluorescență) , micropipete) si truse de laborator în  liceele din Timișoara.
Aceștia  pus accentul în prezentarea lor pe ceea ce se inovează în BioCoderDojo și anume:
Procesul educațional;
Distribuție echilibrată între teorie și practică; Abordare multidisciplinară; Interacțiunea cu profesioniștii din domeniu; Expunerea la concepte avansate (din domeniul științific dar și legate de organizarea și finanțarea cercetării: Știință Descentralizată, Organizații Autonome Distribuite, Crowdfunding); Interacțiuni  cu antreprenori din știința vieții Webinarii; Participarea la evenimente specializate de pitch; accelerator (IndieBio New York, de ex.); Hackathonuri specializate pentru liceeni Timișoara Life & Bytes Ideatho & ackathon.

Webinarul a fost transmis live pe platforma Zoom (înregistrarea fiind necesară), Facebook și YouTube.

Vom răspunde împreună provocărilor de a construi modele și structuri în educație și știință în colaborare de IEEE România, Asociația EDEN Europe, Alianța Română a Universităților Tehnice și Universitatea Politehnica Timișoara.

Vizionează înregistrarea evenimentului integral mai jos:

BIOS

Vlad Mihăescu

Vlad Mihăescu, Director Centrul de Inovare și Transfer Tehnologic din Universitatea Politehnica Timișoara și Președinte EDEN NAP SC

Vlad Mihăescu are un doctorat în modele educaționale și tehnologice MOOCs și are o experiență de peste 15 ani ca trainer în domenii cum ar fi tehnologiile multimedia, social media, e-turism, e-learning, uzabilitate, programare, soft skills, leadership, antreprenoriat și project management. Autor a peste 35 de lucrări științifice și capitole de cărți publicate la conferințe internaționale și reviste, Vlad este implicat în mai multe proiecte națioale și europene de cercetare în domeniul eLearning, cultură digitală și antreprenoriat. De asemenea, este șef de lucrări în cadrul Universității Politehnica Timișoara, asociat disciplinelor din aria tehnologiilor web, serviciilor digitale și antreprenoriatului digital. De peste 10 ani, Vlad face parte din echipa de suport tehnic a Campusului Virtual al UPT (Moodle).

Din iunie 2020, este președintele Comitetului de Coordonare al Asociației Internaționale EDEN Network of Academics and Professionals și membru în board-ul executiv al EDEN. Vlad este și directorul Centrului de Inovare și Transfer Tehnologic din UPT.

Corneliu Bitok-Băneasă

Pregătirea mea profesională este în domeniul Ingineriei Autovehicule respectiv Ingineria materialelor. Din 2019 sunt doctor în domeniul de doctorat Ingineria Materialelor.
Domeniile principale de interes sunt: noi concepte privind proiectarea filtrelor de aer pentru motoarele cu ardere internă, creşterea randamentului volumetric al motoarelor cu ardere interna prin valorificarea undelor de presiune pe traseul de admisie – sisteme dinamice de transfer al aerului și cercetări privind utilizarea materialelor avansate in optimizarea procesului de admisie a motorului cu ardere internă.
Din studenție începând cu anul 2007 am participat la numeroase saloane de inventică interne și internaționale (Geneva, Brusseles, Kuwait, Rusia, Croația ) obținând peste 250 premii (medalii de aur, argint, bronz, diplome de execelență și pemii speciale).
Din dorința de a realiza mai mult în anul 2008 am înfințat Asociația CorneliuGroup cercetare-inovare, în cadrul careia derulăm proiecte și programe educaționale destinate tinerilor. Scopul Asociației CorneliuGroup constă în promovarea spiritul tehnic prin educație nonformală și informală în principal învățarea prin acțiune, învățarea de la egali și voluntariat (programe educaționale Laboratorul lui “DEXTER”, Material didactic în școlii, Tinere talente etc.).
În anul 2020 am înființat Salonul Internațional INVENTCOR. Obiectivul principal al acestuia este de a cultiva și educa spiritul creativ inovativ prin puterea exemplului, de creere a unui mediu propice și atractiv pentru implicarea tinerilor.
În paralel cu activitatea didactică am desfășurat acțiuni de promovare a FIH-UPT care s-aau concretizat prin: 45 - articole presa Agentia Agerpres; 50 – interviuri radio national; 60 – interviuri radio regional/local; 35 – reportaje tv national; 55 – reportaje tv regional/local.

Adrian MILITARU

Adrian MILITARU, Data Engineer, Machine Learning student, innovator, teaching assistant, UPT.

În prezent masterand în anul II la facultatea de Automatică și Calculatoare, specializarea Calculatoare - Machine Learning, caut să aplic cunoștințele într-un mod cât mai practic în vederea rezolvării unei probleme din viața cotidiană, îndeosebi din domeniul medical. Din acest motiv, în ultimele luni am alocat timp și validării mai multor idei din domeniul inovării, cu care am participat la mai multe conferințe, le-am prezentat unor jurii și am ajuns chiar în cadrul unor programe de antreprenoriat. Am optat pentru mediul IT fiind convins că tot mai multe din activitățile noastre de zi cu zi vor depinde tot mai mult de tehnologie și de aplicații software și am ales sistemul medical fiind conștient de importanța acestuia în viețile noastre.

Pe lângă rolul de Data Engineer pe care îl am la locul de muncă, lucrez și la continuarea proiectului meu de diplomă privind predicția interacțiunilor medicamentoase (în prezent lucrarea mea de disertație), dar și la crearea unei idei care să digitalizeze lumea medicală.

Miclăuș Răzvan

Razvan Miclaus are 28 de ani și este absolvent al Facultății de Inginerie Hunedoara, Universitatea Politehnica Timișoara. În prezent lucrează ca și Inginer de calitate și planificare în cadrul companiei Star Assembly.

Luiza Neagoe

Am fost dintotdeauna pasionată de știință: începând cu „poțiunile” preparate în joacă pentru a-mi „vindeca” păpușile în copilărie, continuând cu experimentele chimice realizate în grădină, folosind substanțele și ustensilele de laborator primite cadou de la părinți, și până în prezent, când fac parte din comunitatea BioCoderDojo, un „loc de joacă” pentru viitorii cercetători, medici și informaticieni de succes. Îmbinând armonios științele vieții și informatica, dar și noțiunile legate de crearea și administrarea unui start-up inovativ, acest proiect mi-a oferit posibilitatea să observ caracterele binare ce alcătuiesc ADN-ul fiecărui organism viu și mi-a facilitat alegerea profesiei pe care doresc să o urmez în viitor, după absolvirea Clegiului Național Pedagogic “Carmen Sylva” Timișoara.

Cu toate că pasiunea mea pentru lifesciences este incontestabilă, informatica și tehnologia îmi sunt la fel de dragi, drept pentru care pot doar să fiu nerăbdătoare să văd cum aceste două mari arii de interes ale mele vor fuziona cu celelalte abilități desprinse din multiplele proiecte la care am participat până în prezent, când sunt elevă în clasa a 10-a, pentru a crea un viitor medic și cercetator în vastul domeniu al drug discovery, sper eu, de succes.

Andrei Căuș

Practic dezbateri academice de 3 ani în care am acumulat aptitudini de oratorie, gândire critică, dar și o pasiune extraordinar de mare pentru orice înseamnă dezvoltare personală. Pentru mine, BioCoderDojo reprezintă o etapă de cunoaștere de sine, dar a ajuns să dezvolte cunoștințe și pasiuni în subiecte despre care nu știam că o poate face, dar și prietenii puternice.

Biologia nu a reprezentat vreodată o pasiune pentru mine. 25 ianuarie, 2022. Un mesaj a schimbat totul. Mesajul venea de la coordonatorul nostru, dl Ticiu, în care se regăsea invitația la BioCoderDojo. Decizia de a onora invitația a schimbat total percepția mea asupra științelor și asupra domeniului biotech, prin calitatea de mentoraj a persoanelor întâlnite la ședințe. Educația non-formală pentru mine este modalitatea prin care am dezvoltat nu numai cunoștințe elementare în biologie și informatică, dar și o pasiune pentru ele și o viziune mai realistă și complexă asupra domeniului în care în viitor doresc să activez - prin multe sesiuni de prezentări de la oameni cu multă experiență, și BioCoderDojo o face cel mai bine, pentru mine!

Diana Andone

Dr.ing. Diana Andone este Directorul Centrului de ID/IFR și e-Learning al Universității Politehnica din Timișoara, România, responsabil pentru planificarea și implementarea tehnologiilor digitale, tehnologiilor de învățare online și a premiatului Campus Virtual al universității CVUPT.
Este, de asemenea, cadru didactic la Universitatea Politehnica din Timișoara, România, în zona tehnologiilor multimedia, interactive și web. Din 1998, predă module de curs în universități din Marea Britanie, Franța, SUA, Finlanda, Italia, Grecia.
Ea deține un doctorat în proiectarea spațiilor de învățare electronică pentru studenți digitali la Universitatea Brighton, Marea Britanie, are o vastă experiență în cercetare cu publicare intensă (peste 17 cărți, 100 de lucrări de cercetare, 11 premii pentru cele mai bune lucrări) și peste 30 de proiecte de cercetare și educaționale, finanțate în principal de Comisia Europeană. Este pasionată de accesul omniprezent la tehnologii și de modul în care acestea pot fi folosite pentru a îmbunătăți viața oamenilor..
Dr. Andone promovează activ utilizarea OER, MOOC și principiile educației deschise, dezvoltând UniCampus.eu pentru formarea de competențe digitale, acționând în asociații internaționale (EDEN, IEEE, AACE, IADIS, IAFES), și susținând activ start-up-uri locale (mișcări precum StartUp Weekend, HackTM, hackathons, CoderDojo, Girls in Tech, Women in Tech) și educația STEM..
De asemenea, activează în Consiliul de administrație al ONG-urilor din România (Fundația Pentru Voi), în Echipa de implementare a Timișoara Capitală Culturală Europeană 2023 și în alte organizații de voluntariat. Dr. Andone este EDEN Senior Fellow, a fost premiată cu distincția Distinguished Chapter Leadership Award 2021 de către IEEE Education Society, a fost Vicepreședinte EDEN pentru comunicare și comunități (2018-2021) și este membru în Consiliul guvernatorilor IEEE Education Society (2021-prezent) și în IEEE România Secțiunea Catedra Activități educaționale (2019-prezent).