
Timp de 5 zile, E³UDRES² – Ent-r-e-novators PhD Summer School 2025 – Practici Deschise în Învățământul Superior a reunit sute de studenți și experți internaționali la Timișoara
Timișoara, România – 6 iunie 2025 – Universitatea Politehnica Timișoara a găzduit cu succes prima ediție a E³UDRES² – Ent-r-e-novators PhD Summer School 2025 – Open Practices in Higher Education, eveniment care a reunit peste 70 de studenți internaționali din 22 de țări fizic, alături de alți 400 de participanți, prin intermediul platformei Zoom. 14 experți de talie internațională, din România, Portugalia, Italia, Belgia, Latvia, Ungaria, Olanda și Austria au susținut o serie de prezentări și workshop-uri valoroase despre teme legate de educație deschisă, știință deschisă, acces deschis și inovație deschisă.

Evenimentul a reunit la Timișoara, atât fizic, cât și online, o comunitate academică vibrantă: peste 70 de studenți doctoranzi și tineri cercetători din 22 de țări ( România, Portugalia, Italia, Belgia, Letonia, Ungaria, Olanda, Austria, Kenya, Germania, Pakistan, Filipine, Ucraina, Grecia, Sri Lanka, Bangladesh, Iran, India, Indonezia, Siria, Ecuador și Maroc) studenți de la 12 universități (Hungarian University of Agriculture and Life Sciences, Budapest University of Technology and Economics, Politehnica University of Timisoara, Vidzeme University of Applied Sciences (ViA), Leiden University, Hellenic Mediterranean University, „Lucian Blaga“ University Sibiu, Polytechnic University of Setúbal, St. Pölten University of Applied Sciences, Sumy State University, Cherkasy State Business College, și West University of Timisoara)
Aceștia au interacționat cu 14 speakeri internaționali recunoscuți în domeniile lor, din România, Portugalia, Italia, Belgia, Latvia, Ungaria, Olanda și Austria, care au susținut o serie de sesiuni intensive pentru studenți, de la prezentări cu informații de ultimă oră și până la workshop-uri practice deosebit de valoroase.
Prezentările s-au desfășurat în limba engleză iar la finalul școlii de vară, studenții au fost recompensați cu certificate de participare oficiale, recunoscute cu 2 credite ECTS, atestând finalizarea cu succes a criteriilor necesare pentru această formare postuniversitară, (validată de Universitatea Politehnica Timișoara) pentru activitățile desfășurate în perioada atât la Timișoara, cât și online. Pe lângă acestea, participanții au primit și două certificate digitale deschise: unul pentru absolvirea cursurilor MOOC (Massive Open Online Courses) axate pe Licențiere și Licențiere Deschisă, și un al doilea certificat digital deschis care confirmă parcurgerea modulelor de învățare de pe noua platformă Arena Hub E³UDRES² (https://arena.eudres.eu/) .
Ziua 1: Inteligența Artificială și Educația Deschisă
În deschiderea evenimentului, Dr. Diana Andone, directorul Departamentului de ID/IFR și Educație Digitală și Prof.univ.dr.ing. Liviu Marșavina, prorector al UPT, au urat oficial bun venit participanților. Aceștia au fost urmați de Prof.Em.Dr.ing. Radu Vasiu, responsabil pentru proiectul E³UDRES² – Ent-r-e-novators, care a subliniat importanța alianței universitare E³UDRES², precum și obiectivele proiectului Ent-r-e-novators.
Prima prezentare a zilei, “The Use of AI in Open Education, OER production and Open Science”, a fost susținută de Dr. ing. Diana Andone, explorând în profunzime principiile fundamentale ale educației deschise și detaliind potențialul transformator al inteligenței artificiale în contextul educațional, de la generarea de conținut la considerații etice complexe.
Continuând programul, Conf. dr. ing. Vlad Mihăescu a prezentat o sesiune aprofundată despre “MOOCs”. Prezentarea a oferit o definiție clară a cursurilor online deschise și masive, a exemplificat o varietate de platforme relevante și a explorat caracteristicile acestora. De asemenea, a fost analizată aplicarea MOOC-urilor în educație, evidențiind atât beneficiile, cât și provocările inerente integrării lor.
Ambele sesiuni de prezentare au generat un dialog activ și numeroase întrebări din partea studenților, care au beneficiat, de asemenea, de o interacțiune sporită cu speakerii prin intermediul platformei Mentimeter, utilizată pentru vot și răspunsuri în timp real.
După-amiaza a fost dedicată unui workshop practic intitulat “Open Education & AI”, condus de Dr.ing. Diana Andone, Dr. ing. Vlad Mihăescu și Dr. Silvia Couvaneiro (Polytechnic Institute of Setúbal, Portugalia). Participanții au fost ghidați în utilizarea instrumentelor AI avansate pentru scopuri educaționale, incluzând traducerea automată, generarea de conținut, crearea de materiale video și utilizarea Notebook LM pentru dezvoltarea de resurse educaționale personalizate. Workshop-ul a permis studenților să exploreze aplicații practice ale inteligenței artificiale în procesele de învățare și creare de materiale didactice.












Ziua 2: Fundamentele Științei Deschise
A doua zi a școlii de vară a fost dedicată aprofundării conceptelor de Știință Deschisă.
Prof. Sarah de Rijcke (Leiden University, PLOS, UNESCO, Olanda) a susținut prezentarea “Implementing Open Science Principles in Early-Career Research: From Policy to Practice”, subliniind necesitatea urgentă a unei reevaluări a modalităților de evaluare a cercetătorilor. Prezentarea a abordat, de asemenea, barierele percepute în practicarea Științei Deschise și a acoperit aspecte esențiale precum transparența, colaborarea, reproductibilitatea, echitatea, factorii politici și recomandările UNESCO privind Știința Deschisă. Prof. de Rijcke a discutat, de asemenea, despre rutele de publicare în acces deschis (Gold, Green, Diamond), principiile FAIR Data, preinregistrarea și instrumentele colaborative.
Continuând pe o notă la fel de esențială, Dr. Agnese Davidson (Vidzeme University of Applied Sciences, Letonia) a prezentat “Ethical Dilemmas in Open Science”. Prezentarea a inițiat discuții printr-un sondaj Mentimeter despre proporția estimată a lucrărilor studenților care vor fi publicate în acces deschis. Dr. Davidson a accentuat importanța crucială a eticii în cercetare, evidențiind exemple istorice de probleme etice și provocările etice contemporane, inclusiv dilemele privind confidențialitatea vs. deschiderea, utilizarea greșită a datelor deschise și echitatea accesului. De asemenea, au fost abordate preocupările etice legate de inteligența artificială în contextul științei deschise, cum ar fi părtinirea în cercetarea asistată de AI și confidențialitatea datelor.
După-amiaza a fost dedicată unui workshop practic intensiv, “Open Access & Open Science Ethics”, condus în colaborare de Prof. Sarah de Rijcke și Dr. Agnese Davidson. Workshop-ul a implicat o autoevaluare a pregătirii participanților pentru Știința Deschisă, acoperind aspecte precum accesul deschis, partajarea datelor și colaborarea. Ulterior, studenții au participat la discuții de grup despre barierele și factorii facilitatori specifici disciplinelor lor. Sesiunea a culminat cu dezvoltarea de planuri de acțiune individuale pentru Știința Deschisă, cu obiective SMART și un exercițiu de joc de rol pentru a exersa negocierea practicilor de știință deschisă cu supervizorii sau colegii.















Ziua 3: Practici Avansate și Instrumente în Știința Deschisă
Cea de-a treia zi a Școlii de Vară Doctorale a adus în prim-plan aspecte esențiale legate de practicile de Știință Deschisă și managementul datelor de cercetare.
Sesiunile de prezentare au fost deschise de Simone Sacchi, Research Data Librarian la European University Institute (Italia), cu lucrarea “Open Science practices in support of Open Access publishing”. Prezentarea a oferit o imagine de ansamblu asupra practicilor fundamentale ale Științei Deschise care susțin accesul deschis la rezultatele cercetării. Acesta a abordat atât modalitățile formale de publicare în jurnale cu acces deschis, cât și practicile complementare care contribuie la un ecosistem de cercetare mai deschis, transparent și reproductibil. O atenție deosebită a fost acordată influenței acestor perspective asupra abordărilor inovatoare de evaluare a cercetării la nivel european și internațional, în contextul activității Coaliției pentru Avansarea Evaluării Cercetării (CoARA). Prezentarea sa a generat numeroase întrebări din partea studenților, atât celor prezenți în sală, cât și celor conectați online, demonstrând interesul viu pentru subiect.
A urmat prezentarea “Open Data Analysis and Visualization for Transparency and Change”, susținută de Silvia Fierăscu de la Universitatea de Vest din Timișoara (România). Sesiunea a explorat modul în care tehnicile de analiză și vizualizare a rețelelor pot ilumina relații complexe în diverse ecosisteme, de la inițiative anticorupție la instituții culturale. Aceasta a subliniat cele mai bune practici pentru colectarea, standardizarea și utilizarea datelor pentru a asigura seturi de date FAIR (Findable, Accessible, Interoperable, Reusable), ilustrând modul de modelare și comunicare a diagramelor de rețea cu impact. Prezentarea a implicat, de asemenea, publicul prin sondaje Mentimeter despre percepțiile lor asupra datelor și beneficiile științei deschise, generând, la rândul său, multiple întrebări din partea studenților cu privire la metodologiile de colectare, stocare și nivelurile de analiză a datelor.
După-amiaza a fost dedicată unor workshop-uri practice, oferind studenților oportunitatea de a aplica cunoștințele dobândite. Workshop-ul “Empowering Researchers: Skills and Roles in Open Science” a fost condus de Alina Irimia, Coordonator Proiecte Știință Deschisă, și Alexandra Roman, Expert Open Science Knowledge Hub, ambele din cadrul UEFISCDI (România) și a explorat peisajul în evoluție al competențelor necesare pentru Știința Deschisă, discutând noile nevoi de formare, opțiunile de carieră emergente (precum data stewardship și comunicarea academică) și impactul transformator al Științei Deschise asupra cercetării și educației. Discuțiile au contribuit, de asemenea, la un exercițiu național de identificare a lacunelor în competențe și curricula, sprijinind dezvoltarea recomandărilor pentru un cadru național de competențe pentru Știința Deschisă în România.
Un alt workshop practic, “Openness, reproducibility and trust: practical advice”, a fost susținut de Simone Sacchi. Această sesiune hands-on a ghidat studenții în alegerea jurnalelor de acces deschis și în implementarea strategiilor pentru a face fluxurile lor de lucru în cercetare mai deschise și transparente. Participanții au explorat pași cheie și instrumente pentru a spori credibilitatea și vizibilitatea muncii lor academice.






















Ziua 4: Publicarea deschisă, Datele Deschise și instrumentele digitale pentru cercetare
A patra zi a PhD Summer School a fost dedicată aspectelor practice ale publicării deschise și utilizării instrumentelor digitale în cercetare, cu prezentări și un atelier interactiv.
Sesiunile au început cu Dr. Tassilo Pellegrini (St. Pölten University of Applied Sciences), care a susținut prezentarea „Open Data 1-0-1”, online, prin Zoom, explorând conceptele cheie ale datelor deschise și licențelor.
Prof. Em. Dr. ing. Radu Vasiu de la Universitatea Politehnica din Timișoara a continuat cu o discuție despre „Open Publishing”, aprofundând competențele digitale și principiile publicării cu acces deschis, evidențiind instrumentele de autoevaluare și dezvoltare a competențelor, precum și rolul lor crucial în creșterea productivității cercetării.
În continuare, Conf. dr. ing. Silviu Vert de la Universitatea Politehnica din Timișoara (România) a prezentat „Open Science & Open Innovation Tools”, introducând studenții în taxonomia Open Science. În plus, acesta a detaliat instrumentele care sprijină transparența, colaborarea și impactul pe întregul ciclu de viață al cercetării, de la descoperire la publicare și evaluare.
În încheierea seriei de prezentări, Dr. Simona Bursașiu, bibliotecar la Biblioteca Centrală a UPT (România), a prezentat „Cum să publici cu acces deschis”evidențiind serviciile diverse oferite de Biblioteca UPT, inclusiv accesul la un vast consorțiu de baze de date și sprijinul pentru publicarea cu acces deschis, în special prin acorduri transformative.
După-amiaza a fost dedicată unui atelier practic intens intitulat „Cercetarea deschisă și instrumentele digitale”. Această sesiune a fost ghidată de Dr. Simona Bursașiu și Lect. Dr. Silviu Vert, cu o intervenție din partea Dr. Diana Andone. Studenții au dobândit experiență practică în crearea bibliotecilor personale cu Zotero, gestionarea profilurilor de cercetător și utilizarea instrumentelor AI pentru a-și îmbunătăți fluxul de lucru în cercetare. De asemenea, au explorat atribuirea de DOI-uri, utilizarea Depozitului Digital Instituțional UPT (DSpace), generarea de licențe Creative Commons și încărcarea datelor de cercetare pe platforme precum FigShare.

















Ziua 5: Inovarea Deschisă și Date Deschise
Ultima zi a PhD Summer School a debutat cu o prezentare captivantă despre intersecția dintre inovarea deschisă și economia circulară. Sara Gilissen de la UC Leuven-Limburg University of Applied Sciences, Belgia, a susținut prezentarea “Open Innovation in SMEs: Transitioning from a Linear to a Circular Economy”. Ea a explorat modul în care inovația deschisă și co-crearea pot aduce beneficii semnificative întreprinderilor mici și mijlocii (IMM-uri). Gilissen a subliniat că inovația deschisă este crucială într-o economie globalizată, axată pe sustenabilitate, încurajând colaborarea între diversele straturi ale societății și industrii. De asemenea, a evidențiat importanța modelului cvadruplei elice (guvern, mediul academic, industrie, societatea civilă) pentru inovația modelului de afaceri în IMM-uri, oferind exemple de proiecte și lecții învățate din Limburg. Sesiunea s-a încheiat cu participanții care au reflectat asupra principalelor idei reținute și asupra rolurilor pe care și le doresc în inovarea deschisă.
Ulterior, Klaudia Polgár (Hungarian University of Agriculture and Life Sciences, Ungaria) a prezentat o lucrare despre “Open Data & FAIR”. Aceasta a subliniat modul în care știința deschisă crește transparența și încrederea publicului prin accesibilizarea datelor de cercetare. Polgár a detaliat principiile FAIR (Findable, Accessible, Interoperable și Reusable), evidențiind importanța lor pentru un management eficient al datelor, mai ales odată cu creșterea inteligenței artificiale și a analizelor la scară largă. A clarificat concepte cheie precum metadatele, formatele de fișiere și vocabularele, subliniind că, deși datele pot fi FAIR sau deschise, sau ambele, datele FAIR sporesc semnificativ utilizabilitatea și valoarea, și, critic, „FAIR nu înseamnă deschis”.
După ultimele prezentări, studenții au beneficiat de o sesiune de mentorat în sală, susținută de Dr. Diana Andone, Conf. Dr. Silviu Vert și Conf. dr. ing. Vlad Mihăescu. Această sesiune a fost urmată de ceremonia oficială de închidere a PhD Summer School, în cadrul căreia participanții au primit certificatele de participare.














Programul Social și Conectare
Pe lângă sesiunile academice, evenimentul a facilitat și momente de socializare menite să consolideze legăturile dintre participanți. Luni seara, studenții, speakerii și echipa DeL și E³UDRES² au participat la un Cina festivă de deschidere a evenimentului, la Casa Politehnicii 2. Această ocazie a oferit un cadru relaxat pentru networking și împărtășirea primelor impresii despre școala de vară, creând o atmosferă propice colaborării.
Marți după-amiaza, participanții au avut oportunitatea de a explora frumusețile Timișoarei printr-un tur ghidat al orașului, alături de un ghid autorizat. Această experiență culturală le-a permis să descopere istoria bogată și arhitectura impresionantă a orașului, completând astfel programul academic cu o perspectivă locală valoroasă.
Miercuri după-amiaza, studenții Școlii de Vară PhD au pornit într-un tur ghidat captivant la Muzeul Național al Banatului. Ghidați de un expert al muzeului, aceștia au explorat două expoziții remarcabile: “Femeia Belle Époque”, care a pus în lumină curajul tăcut și reziliența femeilor în timpul Primului Război Mondial, și “Igriș – Mănăstirea regilor”, prezentând descoperiri arheologice și fragmente arhitecturale din Abația Cisterciană de la Igriș.
Joi, participanții au avut parte de o experiență relaxantă și pitorească, bucurându-se de o plimbare cu vaporetto pe râul Bega, admirând orașul dintr-o nouă perspectivă și consolidând legăturile de camaraderie.











