Webinar #impreunaonline: Experiențele Știintescu Timișoara
#onlinetogether #impreunaonline
În această perioadă de nesiguranță din cauza COVID-19, în România, la fel ca și în alte țări, funcțiile și activitățile educaționale față în față sunt mutate online, folosind aplicații, platforme și diverse unelte și metode de lucru pentru educația la distanță.
În webinariile Împreună online răspundem la aceste provocări, într-un mod cât mai practic, în spiritul educației deschise și accesului liber la cunoaștere. Participanții au primit un Open Badge (certificat digital deschis) – Împreună online.
Prezentatori:
Simona Fiț - Fundația Comunitară Timișoara
Alexandru Mihai Botescu - VR Lab
Oana Romocea - Romanian Science Festival
conf. univ. dr. Marc Frîncu
președintele Asociației Societatea Română pentru Astronomie Culturală -ArheoAstro Exploratorium
Livia Mateiaș - Digital Canvas; Pixel_Art
Adina Vanciu-Rau
asistent cercetare INCDFP, la Observatorul Seismologic Timișoara, coordonator proiect SeismoLab
Moderator:
Dr. ing. Diana Andone
Cel de-al XVI-lea webinar din seria #impreunaonline este dedicat proiectelor educative din comunitate, în special proiectelor și experiențelor Științescu.
Prezentatorii webinarului – Simona Fiț – Fundația Comunitară Timișoara, Oana Romocea, conf. univ. dr. Marc Frîncu – președintele Asociației Societatea Română pentru Astronomie Culturală, Livia Mateiaș de la Digital Canvas și Adina Vanciu-Rau – asistent cercetare în cadrul Institutului Național de Cercetare-Dezvoltare pentru Fizica Pământului (INCDFP), la Observatorul Seismologic Timișoara au prezentat proiectele comunității din Timișoara – Romanian Science Festival, ArheoAstro Exploratorium, SeismoLab – Ghid virtual, VR Lab Remote și Pixel_ART.
Cei peste 200 de participanți și-au exprimat interesul asupra webinarului prin cuvintele de laudă aduse prezentatorilor, cât și prin informațiile cerute cu privire la activitățile viitoare și programele pe care Fundația Comunitară Timișoara le desfășoară.
Romanian Science Festival este un eveniment menit să sprijine educația alternativă din România, după modelul târgurilor de științe din occident. Ediția din 2019 a avut loc în 3 orașe – Timișoara, Baia Mare și Pitești, cu scopul de a promova științele, precum matematica, fizica, astronomia, chimia, biologia și altele. Festivalul este organizat în același format în toate orașele.
În prima zi de festival, mentorii din străinătate susțin ateliere în școlile și liceele din oraș. Studenții și cercetătorii români prezinta experiența lor universitară și vorbesc despre carieră. Aceste atelierele au ca scop introducerea celor mai recente descoperiri din anumite domenii științifice și inspirarea elevilor spre a-și materializa pasiunea pentru disciplinele STEM într-o carieră. A doua zi de festival este dedicată unui târg de experimente în aer liber la care toată lumea cu vârste între 3 şi 103 ani este invitată să descopere știința prin experimente interactive.
ArheoAstro Exploratorium este un proiect propus de Societatea Română pentru Astronomie Culturală, al cărui obiectiv general vizează recrearea câtorva din descoperirile istorice în domeniul astronomiei, prin realizarea de experimente, puzzle-uri și instrumente astronomice DIY, în jurul a patru teme: (1) Soarele și stelele; (2) Pământul, Luna și Planetele; (3) Eclipsele și Timpul; (4) Megaliții și primul telescop.
Seria de evenimente online va fi unică prin complexitatea ei în abordarea astronomiei pentru copii, iar o pagină web dedicată va conține instrucțiuni de realizare a instrumentelor și parcurgere a pașilor, pregătind astfel părinții și copiii în strângerea materialelor necesare în cadrul evenimentelor interactive online.
Cel puțin 60 de copii vor vizualiza cerul prin intermediul programului Stellarium, dar și a imaginilor din telescopul astronomic și microscop transmise în direct sau înregistrate, învățând elementele principale ale cerului și vor primi o scenă digitală cu un traseu de parcurs, prin întrebări, folosind Stellarium, construind machete sau rezolvând puzzle-uri.
SeismoLab – Ghid virtual este un proiect propus de Grupul de Inițiativă SeismoLab al cărui obiectiv general vizează realizarea în incinta Observatorului Seismologic Timișoara, parte a Institutului Național de Cercetare-Dezvoltare pentru Fizica Pamântului (INCDFP), a unui Laborator Seismic interactiv, destinat elevilor din ciclul preuniversitar.
Seimo Lab se adresează elevilor din cliclul primar, gimnazial și liceal, care doresc să afle mai multe informații legate de domeniul seismologiei, începând cu noțiunile de bază și terminând cu elaborarea și testarea propriilor machete pe simulatorul seismic, ce utilizează forme de undă de la evenimente seismice înregistrate de rețeaua seismică a INCDFP.
Beneficiarii direcți ai proiectului vor fi trei clase de la Școala Generală nr.22 și două clase de la Liceul Teoretic „Grigore Moisil”, alături de profesorii implicați. Prin achiziționarea unui seismometru orizontal educativ, ce va fi conectat la rețeaua seismică educativă deja existentă în România – RoEduSeis, elevii vor participa activ și la monitorizarea seismică a Banatului.
VR Lab Remote este un proiect propus de Grupul de Inițiativă CoderDojo@CDLoga, al cărui obiectiv general vizează crearea unui context multidisciplinar de educație nonformală, la distanță, în domeniul realității virtuale și augmentate, pentru aproximativ 40 de elevi, din toate ciclurile de nivel preuniversitar.
Se vor crea clase virtuale pentru fiecare grupă și un sistem de sistem de comunicare prin care elevii și mentorii să poată interacționa, fiecare copil primind, sub formă de împrumut, câte un dispozitiv de realitate virtuală pentru telefon, pentru 3 săptămâni.
Ședințele online vor începe cu inițierea în utilizarea echipamentelor VR: prezentarea echipamentelor, modul de utilizare corectă și modul de calibrare, totul susținut cu suport teoretic din optică: formare de imagini, tipuri de lentile, câmp vizual și optică geometrică. Vor urma apoi ședințele online de inițiere în programare pentru realitate virtuală și modelarea/simularea cu software specializat pentru grafică și aplicații 3D.
Copiii vor fi încurajați să folosească orice tip de software suportat de telefoanele lor mobile, pentru a dezvolta mici aplicații de realitate virtuală.
Pixel_ART este un proiect propus de DIGITAL:CANVAS al cărui obiectiv general vizează dezvoltarea abilităților creative în arta digitală, pentru 50 de elevi, prin 15 ateliere creative. Elevii vor învăța tehnici de utilizare a mediului digital. Pentru inițiatori este important ca elevii să fie interesați de arta digitală și dornici de a experimenta mediul pixelilor într-un mod creativ și interactiv. Între calitățile lor trebuie să se afle curiozitatea, deschiderea spre artă și experiment, plăcerea de a desena sau de a se exprima vizual prin culoare sau design. Atelierele vor avea pe lângă partea practică și o introducere teoretică, cu exemple concrete despre proiecte artistice și posibilități de creație în arta digitală. Atelierele vor pune accentul pe creația digitală 2D și 3D, design graphic și ilustrație, precum și pe proiecte VR (Virtual Reality) și AR (Augmented Reality). Mentorii vor fi disponibili online și între cursuri pentru a răspunde eventualelor întrebări din partea elevilor și să-i ghideze. Proiectul cuprinde și organizarea unui eveniment de prezentare a creațiilor digitale originale ale copiilor.
Fondul Științescu Timișoara
Fondul Științescu Timișoara acordă finanțare și sprijin proiectelor educative în domeniile STE@M (științe, tehnologie, inginerie, arte digitale, matematică) cu scopul de a cultiva pasiunea copiilor și tinerilor pentru științe, prin generarea unor oportunități de învățare practică, conectate tendințelor actuale, într-un context motivant.
Fondul Științescu este constituit, în principal, prin atragerea de resurse financiare locale și oferă cadrul potrivit de implicare în educație pentru diverși actori din comunitate: companii, organizații, școli, elevi, părinți, profesori și profesioniști pasionați. Este parte a programului național Științescu și este gestionat la Timișoara de către Fundația Comunitară Timișoara.
În ediția curentă - Științescu Timișoara 3.0 - finanțează proiecte ce implică direct copiii în activități practice, interdisciplinare și de colaborare, dar de la distanță.
10 proiecte – în derulare
- 14 proiecte
- 5.000+ copii și tineri implicați
- 120+ mentori și voluntari
- 9 proiecte
- 3.400 copii și tineri implicați
- 100 mentori și voluntari
Urmărește înregistrarea webinarului mai jos:
Webinariile Împreună online sunt organizate în colaborare de IEEE România, Alianța Română a Universităților Tehnice, Asociația EDEN și Universitatea Politehnica Timișoara, în fiecare săptămână cu invitați din alte universități și școli din România.