
UPT, prin DeL în cadrul E³UDRES² Ent-r-e-novators: Peste 1.400 de participanți la evenimente internaționale, 5 cursuri de competențe, consolidând Citizen Science și Comunitatea academică prin Competențe Digitale în Inteligență Artificială
Universitatea Politehnica Timișoara (UPT), prin Departamentul de ID/IFR și Educație Digitală (DeL), a livrat o serie de rezultate tangibile în cadrul proiectului european Horizon E³UDRES² Ent-r-e-novators, contribuția UPT concentrându-se pe dezvoltarea și implementarea Open Education, Open Science și Open Innovation, explorând totodată modul în care tehnologiile noi, precum Inteligența Artificială (IA) și Realitatea Virtuală, influențează aceste practici în mediul academic european.
Evenimente Internaționale Coordonate la UPT sub umbrela E³UDRES² Ent-r-e-novators
Departamentul de ID/IFR și Educație Digitală al UPT a organizat o serie de evenimente majore în cadrul proiectului Ent-r-e-novators , toate în format hibrid, care au facilitat schimbul de cunoștințe la nivel internațional.
Atât la evenimentele acestea, cât și la workshop-urile noastre, au participat invitați de la: EURASHE, EUA (Asociația Universităților Europene), EDEN (EDEN Digital Learning Europe), COARA, EOSC, EDEH (European Digital Education Hub), IEEE Education Society, precum și de la alte alianțe precum UNITE! și EU4DUAL.
Cea de-a 11-a ediție a workshop-ului Open Education & Science, având ca temă „Challenges in Open Science & Education”, a adunat peste 440 de participanți, atât online, cât și fizic, alături de 11 experți din șase țări. Discuțiile s-au concentrat pe teme precum importanța Open Science și Open Access pentru universități, precum și pe analiza impactului Inteligenței Artificiale (IA) generative asupra educației deschise. Relevanța evenimentului a fost confirmată de feedback-ul pozitiv, peste 90% dintre participanți evaluând calitatea generală și a prezentărilor ca fiind „bună” sau „foarte bună”.
Seria Open Education & Science Practices Workshop a continuat cu a 12-a ediție, care a reunit peste 500 de participanți din 17 țări. Printre elementele cheie, evenimentul a inclus o sesiune principală dedicată impactului IA în predare și cercetare și a marcat o premieră: publicarea lucrărilor acceptate în format open-access de către Editura Politehnica. Răspunsul publicului a fost notabil, 95% dintre participanți evaluând calitatea generală și a prezentărilor ca fiind „Foarte bună”.
În plus, UPT, prin Departamentul de ID/IFR și Educație Digitală a organizat prima ediție a Școlii de Vară Internaționale E³UDRES² – Ent-r-e-novators PhD Summer School, cu tema „Open Practices in Higher Education”, dedicată formării cercetătorilor la început de drum. Evenimentul a atras fizic peste 70 de studenți internaționali din 22 de țări, cu încă 400 urmărind sesiunile online, sub îndrumarea a 14 experți. Pe lângă prelegeri, programul intensiv a inclus ateliere practice pe subiecte relevante, cum ar fi datele FAIR (Findable, Accessible, Interoperable, Reusable) și dezvoltarea de politici deschise.
Dintre vorbitorii și experții prezenți la eveniment, pe perioada Școlii de Vară doctorale, au coordonat diverse cursuri și workshop-uri 4 invitați externi, de la: COARA, Alianța UNITE, Alianța UNA Europa, UEFISCDI și EOSC.
La final, studenții au primit certificate recunoscute pentru 2 credite ECTS. Din cei 71 de participanți care au finalizat cu certificat – 7 erau participanți din afara Alianței Universitare E³UDRES² și 5 din afara proiectului Ent-r-e-novators, dar din Alianța E³UDRES².
Resurse Educaționale Deschise (RED) și Formare Online
O altă componentă importantă a activității UPT în proiect a fost dezvoltarea de resurse educaționale prin lansarea unui set de cursuri online gratuite, concepute pentru a sprijini dezvoltarea competențelor pentru educație și cercetare.
Programul Foundations of Open Practices, disponibil gratuit pentru studenții și personalul Alianței E³UDRES², include patru cursuri autonome: Licențiere și Licențiere Deschisă (Licensing and Open Licensing) – presupune 5 ore de activități în ritm autonom – curs la care până în prezent au participat 199 de persoane și au fost emise 137 de certificate digitale; Educație Deschisă (Open Education) – 24 de ore de activități în ritmul propriu al cursantului (1 ECTS) – 75 de participanți până ân prezent și 25 de certificate digitale emise; Acces Deschis și Știință Deschisă (Open Access and Open Science) – 15 ore de activități pentru studiu online – s-au înscris 101 de persoane și au fost emise 64 de certificate digitale până ân prezent; și Inovare Deschisă (Open Innovation) – 8 ore de activități pentru studiu online – 16 participanți înscriși până în prezent și 5 certificate digitale emise.
Cursanții care finalizează toate cele patru cursuri primesc un certificat digital Foundations of Open Practices Badge, care le atestă implicarea completă în aspectele programului.
Dintre participanții la cursurile MOOC menționate anterior, 18 dintre aceștia sunt din afara Alianța E³UDRES². Aceste cursuri sunt disponibile gratuit pentru oricine și pot fi regăsite aici
Pe lângă organizarea de evenimente și dezvoltarea de cursuri, Universitatea Politehnica Timișoara a avut un rol central de coordonare în cadrul proiectului, fiind responsabilă de Pachetul de Lucru 4 (WP4). Din această poziție, UPT a elaborat strategia comună și a realizat evaluarea completă a Practicilor Deschise (Open Practices) la nivelul consorțiului. Această activitate a stabilit direcțiile concrete de implementare pentru Practicile Deschise, oferind partenerilor un cadru clar pentru adoptarea acestor principii în activitatea lor academică și de cercetare.
În plus, UPT a gestionat și a realizat activități în analiza și structurarea informațiilor, strategiilor și practicilor de cercetare, de inovare tehnologică, de dezvoltare și certificare a resurselor de cercetare și a cercetătorilor. Un accent deosebit a fost pus pe dezvoltarea de modele de implicare a cercetătorilor în viața comunității și a implicării cetățenilor în cercetare (citizen science), unde au fost adaptate metode de implicare și validare a competențelor
UPT continuă să utilizeze experiența acumulată pentru a extinde comunitatea de practicieni și a promova inovația prin deschidere, urmând să aprofundeze parteneriatele în cadrul Alianței E³UDRES² și a proiectelor internaționale pentru a asigura relevanța continuă a acestor practici.
Proiectul E³UDRES² Ent-r-e-novators (Learners, Educators, Researchers & Innovators/Entrepreneurs), finanțat de Comisia Europeană prin programul Horizon Europe, are ca obiectiv principal consolidarea capacității de cercetare și inovare (R&I) a instituțiilor de învățământ superior și a ecosistemelor regionale, propunându-și să creeze o strategie de R&D și o agendă comună pentru a accelera transformarea într-un centru european multi-instituțional de cercetare și inovare dedicat regiunilor inteligente și durabile.