Home / Proiecte / Proiecte EU / GirlsTech /

GirlsTech

3rd meeting GirlsTech, Pärnu, Estonia, 3-4.4.2017

09 april 2017

A treia întâlnire GirlsTech

3-4-2017 & 4-4-2017

Pärnu, Estonia

 

Agenda

Luni 3 Aprilie 2017

Prezentarea educației profesionale din Estonia. Ministerul Educației și Cercetării din Estonia. Departamentul de Învățământ Profesional: Meeli Murasov, Expert 

 "Tech Sisters" și "Digigirls": co-fondator al TechSisters Mari-Liis Lind

Iniţiativa -Refresh-: Janika Liiv, dezvoltator de software și Co-fondator al Clanbeat

 "Detectarea principalelor concepții greșite privind ocuparea forței de muncă în domeniul TIC: Un studiu al miturilor despre munca în domeniul TIC în rândul femeilor": Eneli Kindsiko, Universitatea din Tartu,

Proiectul "Super-eroi" Eva K. Ponomarjov, fondator și manager de proiect

Skype -m anager personal: Merle-Liisu Lindma

"Femeile din Proekspert în tehnologie ": Kadri-Liis Kusmin

 

Marţi 4 Aprilie 2017

Pärnumaa Vocational Centre

Centrul Vocational Pärnumaa

 Turul clădirilor școlare 

Introducere în Centrul Vocational Pärnumaa, Riina Müürsepp, directorul școlii 

Prezentarea școlii- Liisi Kruusimägi, coordonator de proiect al Școlii profesionale Pärnumaa Discuții cu studenții departamentului de studii tehnice 

 

Participanți de la Universitatea Politehnica din Timișoara: Diana Andone, Radu Vasiu

 

Note şi discuţii

 

Instrumentele au fost explicate clar în timpul întâlnirii de la Parnu. Au fost mai multe prezentări de la diferite organizații care reflectau situația instituțională, câteva exemple foarte bune ale acțiunilor ONG-urilor naționale, dar și povestiri despre implicarea personală. Instrumentul care poate fi folosit mai mult în România este "Tech Sisters" și "Digigirls", care include metodologia, acțiunile și activitățile cu implicare directă în Hackathons. Putem include și o prezentare foarte bună a lucrărilor de laborator  ale şcolii profesionale Pärnumaa în domeniul electronicii, pe care le-au adaptat pe deplin la standardele internaționale și au încurajat, de asemenea, tinerele femei să participe.

 

Prezentarea co-fondatorului TechSisters Mari-Liis Lind a fost foarte inspirată și a demonstrat că numai cu munca voluntară dar şi cu o determinare puternică pot fi obținute rezultate bune. TechSisters a înființat ONG-ul în 2012, acum sunt mai bine de 25 de femei care organizează: întâlniri lunare, ateliere de lucru - introducere în IT, pregătiri pentru hackathons, workshop digigirls pentru fete adolescente, lobby și advocacy pentru femei în domeniul IT. Considerăm că în Timișoara se poate transfera cu success acțiunea Garage48, care a fost planificată pentru a încuraja fetele să participe la hackathon-ul TIC, dar care au oragnizat şi hackathon doar pentru fete. Hackathon-ul Garage58 de la Parnu a avut ca rezultat cateva startup-uri de succes. Cu o rata de succes mai mica ar fi acţiunile: timbeter (măsurare in domeniul lemnăriei), coworkweb (serviciu de lucru comun), shipitwise (logistică) - toate impresionante. Implicarea pentru a pregăti fetele și femeile pentru a participa la hackathons a inclus: publicitate pozitivă dedicată fetelor, abordarea acestora într-o metodă specifică de comunicare către fetele adolescente, organizarea de întâlniri de pregătire și ateliere de lucru și mentorat în timpul hackathon-urilor și sprijin pentru echipele de succes . Acest model poate fi replicat și în România.. 

 

Cealaltă activitate efectuată de TechSisters pe care o considerăm replicabilă este Digigirls: ateliere de lucru pentru fete de 10-14 ani, cu scopul principal de a determina fete adolescente să cunoască si să se implice în tehnologie, să prezinte modele pozitive de sex feminin, să prezinte medii de lucru. Această combinare a îndrumării cu creșterea gradului de conștientizare s-a efectuat pentru a ajunge la fete aflate la începutul vieții, pentru a le aborda într-o anumită manieră, specific adolescenţilor, pentru a le putea arăta o  alternativă. Intenționăm să implementăm Hackathon-ul Sprijin pentru fete și pentru DigiGirls: să ne organizăm mai bine activitățile pe măsură ce facem lucruri similare, dar mai mult într-un mod informal. Identificarea mai multor modele de rol de la femele în TIC care pot împărtăși poveștile lor (probabil de la absolvenții noștri de succes, studenți și profesori). Se doreşte crearea unei publicităţi pentru Hackathons orientate mai mult pe gen și crearea de  echipe de fete, acordarea de premii dedicate fetelor și mentoratul în timpul Timișoara HackTM în mai 2017 și în următorii ani. În opinia noastră, participarea ridicată a fetelor / femeilor la educația din EFP în Estonia se bazează pe structura sistemului de învățământ finanțat din fonduri publice. Posibilitatea de a se reaorganiza și a construi o nouă carieră mai târziu în viața ştiind că se pot baza și pe sprijinul statului pentru acest lucru, poate fi un stimulent foarte bun pentru ca femeile să se întoarcă la educație după ce au avut copii sau au văzut că angajatorul inițial nu le oferă stabilitate financiară și independență.

Chiar dacă mai multe prezentări au arătat că participarea femeilor la STEM este încă scăzută în Estonia, considerăm că acest lucru este valabil doar în pozițiile de vârf. Deci, chiar dacă mai multe femei aleg inițial o cale STEM, ulterior pot păstra direcţia sau  pot în poziția de lider (din cauza concediului de maternitate, a plății inegale sau a presiunii sociale). Dar considerăm că punctele forte ale femeilor în posturile STEM provin din faptul că subiectele STEM sunt obligatorii în programa școlară, există o cultură a femeilor prezente pe piaţa muncii  și acces facil la formare continuă.


>>Inapoi