Workshop Internațional Comunități pentru dezvoltarea educației deschise

Workshop Internațional Comunități pentru dezvoltarea educației deschise

Cea de-a IX-a ediție a Workshopului Internațional OEW a fost organizată de Universitatea Politehnica Timișoara, prin Centrul ID/IFR și e-Learning cu sprijinul asociațiilor EDEN Europe și IEEE România, în cadrul Săptămânii Educației Deschise 2022 ( Open Education Week 2022) și este de asemenea, inclusă în noua serie de webinarii - Construim Împreună.

#openeducationwk #OEWTimisoara

Vineri, 11 martie 2022, orele 13:00 - 17:30 | ONLINE

Vineri, 11 martie, a avut loc online o sesiune interactivă, adresată atât cadrelor didactice, cât și studenților, dar și actorilor din domeniul culturii și domeniilor creative, formatorilor IT, sau departamentelor de resurse umane, în cadrul celei de-a IX-a ediții a workshop-ului Comunități pentru dezvoltarea educației deschise – parte din evenimentul global Săptămâna Educației Deschise 2022.

27 de speakeri de nivel internațional au demonstrat într-o sesiune interactivă – prin exemple practice, modul în care educația digitală și deschisă poate stimula inovarea și impactul pe care comunitățile transformaționale îl pot avea în educație, știință și tehnologie.

Au fost prezentate mai multe inițiative ale universităților europene și ale platformei pentru educație digitală, precum și planurile educaționale și de inovare prevăzute de acestea. Impactul pe care îl au universitățile europene în domeniul inovării și al educației este, fără îndoială, important și acționează, de asemenea, ca vectori ai ecosistemelor de inovare regionale.

Evenimentul a avut loc online și a fost transmis live, simultan pe platformele Zoom, Facebook și YouTube. Participarea a fost liberă, prezentările s-au desfășurat atât în română, cât și în engleză iar participanții au primit OEW – UPT Open Badges (Certificate digitale deschise).  În cadrul ediției din acest an participanții români au avut opțiunea de a asculta prezentările în engleză dublate în limba română cu ajutorul unui interpret live, din echipa Centrului de ID/IFR și e-Learning UPT.

2022 a adus o ediție foarte diversă de vorbitori, cu un foarte bun echilibru de gen, cu tineri cercetători plini de entuziasm, dar și profesori cu ani de experiență în spatele lor, cu opinii ale studenților dar și perspectiva factorilor decizionali, cu invitați din educație și inovare în tehnologie, tot ceea ce creează o comunitate transformațională a educației digitale deschise.

Ediția din acest an s-a concentrat în special pe crearea de comunitate care se sprijină pe aceleași valori, pe susținerea acestora în dezvoltarea educației deschise, dar și pe rolul Universităților Europene, mai ales în contextul proiectelor susținute de parteneriatul E3UDRES2 și E.I.N.S. Au fost dezbătute teme precum competențe digitale, micro-acreditări și microcredențiale, cursuri bazate pe MOOCs, realitate virtuală și augmentată, blockchain, antreprenoriat și inovare universitară și a inclus studii de caz despre impactul pe care educația deschisă l-a avut asupra învățământului, precum și despre inițiativele și proiectele care pot modela educația viitorului. 

Prezentările au fost susținute de speakeri din țări precum: România, Germania, Spania, Portugalia, Australia, Lituania, Norvegia, SUA, Turcia, Irlanda și Belgia.

Peste 500 de participanți au fost online timp de mai bine de șase ore, într-o sesiune interactivă, cu numeroase întrebări și curiozități adresate prezentatorilor și sute de mesaje și gânduri transmise organizatorilor.

„Activitățile pe care le realizați sunt extraordinare! Mulțumiri și felicitări pentru tot ceea ce faceți!”

”Mă ajută informațiile pe care le primesc. Am badges de la dumneavoastră. Învățare pe tot parcursul vieții!”

”Mulțumesc pentru acest timp de calitate! Excelentă expunere. Felicitări!”

”Felicitări! O experiență interesantă și benefică! Mulțumesc de oportunitate!”

”Foarte interesant și educativ, informații deosebit de importante, pentru toate tipurile de învățământ și celelalte domenii specifice! Mulțumim foarte mult! Felicitări maxime tuturor!”

”Felicitări pentru modul în care ați organizat acest maraton!” ”Totul la superlativ!”

„Foarte interesant și util la toate nivelurile de învăţământ.”

Acestea au fost numai câteva din sutele de mesaje transmise de participanții la workshop.

Evenimentul a fost deschis de către Conf. dr. ing. Florin Drăgan, Rector Universitatea Politehnica Timișoara, România și  Prof.dr.ing. Radu Vasiu, Președintele Senatului Universitatea Politehnica Timișoara, România. Printre invitații care au onorat evenimentul cu prezența în deschidere s-au numărat și  Prof. Edmundo Tovar , IEEE Education Chair, Prof.Cristian-Gyozo Haba, IEEE Education Romania Chapter Chair, Prof. Elena Helerea, IEEE Women in Engineering Romania Chair și Prof. Josep Duart, EDEN Digital Learning Europe President, care au împărtășit din experiența acumulată pe parcursul anilor de activitate în domeniul educației și al tehnologiei și au vorbit despre impactul pe care îl au universitățile europene în domeniul inovării și al educației.

Dr. ing. Diana Andone, EDEN Senior Fellow, Director CeL, Universitatea Politehnica Timișoara, România a avut o prezentare despre Educație deschisă și micro-credențiale, colaborarea dintre universități, școli, organizații non-guvernamentale și asociații profesionale, implicarea EDEN și IEEE, dar și despre mobilitățile virtuale și micro-credențialele dezvoltate în cadrul unor proiecte precum Open Virtual Mobility, TalkTech și Certificatele digitale acordate în cadrul acestora și despre modul în care pot fi folosite în educație.

Anusca Ferrari, Responsabil de politici la DG Educație și Cultură în cadrul Comisiei Europene cu prezentarea Punctul culminant al educației digitale: politici și practici în Europa de astăzi a vorbit despre viziunea per ansamblu asupra celor mai recente și viitoare schimbări în educația și formarea digitală în Europa, reflectând asupra modului în care politicile și practicile arată tendințele emergente în domeniu. De asemenea, au fost prezentate și măsuri de sprijin pentru educația digitală, așa cum sunt descrise in Planul de acțiune pentru educația digitală 2021-2027.

Martin Dougiamas, fondator și CEO al platformei open-source Moodle – Educația Deschisă în Moodle și proiectul Moodle Net & OpenDigCompEdu –  a prezentat despre modul în care tehnologia educației deschise poate sprijini cel mai bine predarea și modul de învățare, în moduri deschise și umane cât si despre moodle.academy, centrul de învățare pentru comunitatea globală Moodle; loc unde orice persoană se poate dezvolta profesional, poate câștiga certificate digitale deschise și mai mult, poate progresa în cariera de educator, administrator sau dezvoltator.

Dr. Orna Farell, Director Unitatea de învățământ deschis, DCU Connected – Educație online, Universitatea Dublin City, Irlanda, a răspuns la întrebarea Este evaluarea online este viitorul? – vorbind despre cum pandemia cauzată de Covid-19 a scos la iveală lispurile aduse de abordările tradiționale de evaluare în educației. În această sesiune a fost explorat potențialul noilor forme de evaluare online și factorii de sprijin și barierele în calea transformării evaluării sistemice în învățământul superior.

Dr. Lisa Marie Blaschke, Senior EDEN Fellow, Home Hub – Learnlife, Barcelona, SpaniaDeschiderea pedagogiei: Exemplul Învățării pe tot parcursul vieții – a prezentat despre cum să ne mărim orizonturile privind practica de predare și învățare și să reflectăm la modul în care exemplu adus în atenția participanților din cadrul Home Hub – Learnlife din Barcelona, și-a deschis pedagogia, oferind cursanților – oportunitatea de crea împreună experiența de învățare, curiculă și evaluare.

Factorii de schimbare din cadrul proiectului TalkTech au fost aduși în atenția participanților de către Dr. Mark Frydenberg, Director CIS Learning and Technology Sandbox, Universitatea Bentley, SUA, alături de Dr. Diana Andone, care au prezentat o altfel de perspectivă a sistemului de învățare, un sistem hybrid în care au lucrat cu studenții, având parte de rezultate excepționale. 

Ș.l. dr. ing. Silviu Vert, Universitatea Politehnica Timișoara, România împreună cu Assoc. Prof. Filippo Sanfilippo, Dept. of Engineering Sciences, Universitatea din Agder & Prof. II, OsloMet, Norvegia au purtat publicul printr-un cadru de învățare electronică multimodal auditiv-vizual-tactil, vorbind despre cum pot fi integrate tehnologiile de realitate augmentată, VR, cât și tehnologiile de echipamente purtabile sau echipamente tactile în stiințele inginerești și educație.

Proiectul european Erasmus+ MODE-IT a fost prezentat de către Dr. Diana Andone, Ș.l.dr.ing. Mihaela Crișan-Vida, Universitatea Politehnica Timișoara, România, Cengiz Hakan AYDIN –  PhD, Profesor titular în cadrul Anadolu University of Turkey, membru al comitetului de conducere al OpenupEd și membru al ICDE’s Advocacy Committee for OER, Carlos Vaz de Carvalho, Director al Campusului Virtual și profesor la Institutul Politehnic din Porto, Dr. Ralf Brüning, Fachhochschule des Mittelstands, Bielefeld, Germania și Assoc. Prof. Rita Butkienė, Universitatea de Tehnologie din Kaunas, Lituania. În această sesiune, partenerii de proiect au prezentat modul în care fiecare dintre ei a pregătit conținutul digital pentru cursurile MOOC, cu scopul de a fi adaptate modulelor existente de învățământ superior, urmând a fi pilotate cu studenți din universitățile partenere și, de asemenea, cu studenți externi.

Șl. dr. ing. Andrei Ternauciuc, Universitatea Politehnica Timișoara, România a adus în atenția participanților ultimele noutăți și evoluția platformei Campus Virtual UPT – unealta educațională digitală care a făcut posibilă digitalizarea în universitate , cât și  noile experiențe dezvoltate în cadrul platformei UniCampus. Andrei a prezentat noutatea faptului că în Campusul Virtual UPT a fost configurat un sistem de integrare a serviciului de gestiune al certificatelor digitale deschise (Open Badge), obținute în urma evenimentelor online, în special a webinariillor Împreună Online și Construim Împreună. În cadrul UniCampus, a fost prezentă integrarea cursurilor DigiCulture, care beneficiază de o secțiune dedicată în cadrul platformei, avand o identitate vizuală diferită.

Prezentarea a fost urmată de o nouă discuție în care Șl. dr. ing. Andrei Ternauciuc, alături de Dr. ing. Diana Andone au vorbit despre dezvoltarea unui program de mentorat pentru predarea combinată augmentată prin proiectul internațional ACADIGIA.

Prof.emerit.dr. Nicolae Bibu, Universitatea de Vest din Timișoara, România, împreună cu Șl.dr.ing. Vlad Mihăescu, Directorul Centrului de Inovare și Transfer Tehnologic din Universitatea Politehnica Timișoara, România și Dr. Mihai Lisețchi, Universitatea de Vest din Timișoara, România au vorbit despre cursurile deschise pentru comunitatea culturală și creativă, în cadrul proiectului TraCCE, prezentând frânturi din programul de formare al abilităților antreprenoriale adaptat specificului industriei și contextului local.

Prof.dr.ing. Radu Vasiu, alături de Dr. ing. Diana Andone au prezentat inițiativele revoluționare ale Universităților Europene și proiectul E³UDRES²  – E3UDRES2 Planificarea strategică a universităților de viitor pentru UPT, prezentarea fiind urmată de o discuție despre E3UDRES2 – i- Living Labs și implicarea studenților, susținută de Șl. dr. ing. Vlad Mihăescu, împreună cu Andrea Medrea, studentă la master anul I, specializarea Tehnologii Multimedia, Universitatea Politehnica Timișoara, România.

Prof.dr.ing. Carmen Holotescu, Universitatea Ioan Slavici Timişoara, România, Conf. dr.  Gabriela Grosseck, Universitatea de Vest din Timișoara, România & Dr. Diana Andone au făcut o trecere în revistă a strategiei europene legate de micro-credențiale, pentru a îmbunătăți învățarea pe tot parcursul vieții și capacitatea de angajare, precum și a câtorva inițiative legate de aceasta, prezentând modul în care proiectul european “EBSI4RO: Connecting Romania through Blockchain”, în care UPT este partener cu UEFISCDI, abordează strategia, prin eliberarea de micro-credențiale pe Blockchain și oferirea de cursuri online masive deschise (MOOCs) structurate ca micro-credențiale.

Prof.dr.ing. Carmen Holotescu, Drd. ing. Victor Holotescu, Universitatea Politehnica Timișoara, România & Șl. dr. ing. Andrei Ternauciuc au continuat cu o prezentare legată de proiectul ERRIS și Infrastructura pe Blockchain (EIB) implementată pentru platforma Engage în European Research Infrastructures System (EERIS), răspunzând astfel strategiilor legate de Open Research. Aceștia au prezentat facilitățile EIB printre care: contracte de transfer tehnologic, acces la date de cercetare deschise, stocarea de certificate de proprietate intelectuală sau de participare la diferite programe, precum și stocarea de resurse educaționale deschise pentru pregătirea științifică și antreprenorială.

Prof. Dr. Anca Drăghici, Președinte ErgoWork România, profesor titular Facultatea de Facultatea de Management în Producție și Transporturi, Universitatea Politehnica Timișoara, România, alături de Prof.dr.ing. Radu Vasiu au adus în fața ecranelor proiectul – EINS – Idei de antreprenoriat și inovare universitare, cartografiere și evaluare, aducând totodată la cunoștință inițiativa  Uniunii Europene în cadrul acestui proiect – care se bazează în special, pe inovare și tehnologie.

Pentru un plus de interactivitate cu cei peste 500 de participanți, prezentatorii au transmis o întrebare legată de subiectul prezentat participanților – care au putut răspunde live în timpul prezentărilor, urmând ca la finalul fiecărei prezentări, răspunsurile acestora să fie discutate și interpretate de către fiecare speaker.

După un maraton de mai bine de șase ore de prezentări, dr. Diana Andone împreună cu prof. Radu Vasiu au încheiat evenimentul oferind concluziile finale unui public la fel de entuziasmat, care la rândul său, a transmis sute de mesaje de felicitări și mulțumiri organizatorilor.

Toate workshopurile sunt integrate, cu activități și teste în platforma de cursuri oline gratuite UniCampus  și pot fi urmate de către oricine, la final fiind acordat un certificat de absolvire.

Universitatea Politehnica Timișoara, prin Centrul ID/IFR și e-Learning aduce contribuții valoroase la Săptămâna Educației Deschise și idealurile acestui eveniment încă din 2013, prin găzduirea workshop-urilor anuale organizate cu scopul promovării colaborărilor și creării de rețele educaționale, acest workshop fiind inclus in calendarul oficial al Open Education Global.

Anul 2022 a adus contribuții în plus și sprijin inițiativei de educație deschisă, prin introducerea de Cursuri DigiCulture în Biblioteca OEW – cursuri bazate pe MOOC pentru competențele digitale și incluziunea socială pentru industriile creative, create sub licență Creative Commons și accesibile în mai multe limbi.

Săptămâna Educației Deschise (Open Education Week)

este un eveniment promovat de asociația mondială Open Education Consortium, având ca scop prezentarea oportunităților pe care le oferă educația deschisă, a rezultatelor integrării acesteia în toate formele de educație, fie că e vorba de dezvoltarea de abilități sau cunoștințe la locul de muncă, ca suport al educației universitare sau pre-universitare sau pur și simplu pentru a afla ceva nou, legat de un interes personal al fiecărui individ în parte.

EDEN OEW – eveniment partener

EDEN susține Open Education Week pentru al VI-lea an, organizând în perioada 7-11 martie 2022 – EDEN OEW, zilnic, printr-o serie de 6 webinarii, cu obiectivul de a sublinia care sunt oportunitățile educaționale relevante în Mișcarea pentru Educație Deschisă

Vizionează înregistrarea fiecărei prezentări mai jos: